LITTEROINTITYÖ / VALKEA VASA OY

 

Nuori Taide

 

(alkumusiikki)

 

Tämä on Creative Finlandin ”Mitä kuuluu”-podcast, jossa kyselemme kuulumisia luovilta aloilta tässä maailman ajassa. Tervetuloa mukaan!

 

Essi: Mitä kuuluu Nuori Taiteen tuottaja Anni Rupponen ja taitelija Jassir Kuronen?

 

Anni: Nuori Taiteessa me eletään nyt uusia ja mielenkiintosia aikoja. Ollaan tuottamassa meijän toista valtakunnallista Nuori Taide-tapahtumaa, joka tuotetaan tänä vuonna olosuhteitten vuoks digitaalisesti. Meijän tapahtumapäivä tulee olemaan toukokuun 22.5. lauantaina. Klo 11-17 ollaan linjoilla YouTube-liven kautta.

 

Tää tuotantoprosessi on sisältäny paljon tuttuja asioita, mut sit tää oli uudellalailla tekemistä. Ollaan tosi paljon jouduttu miettimään saavutettavuusasioita ja sitä että miten saatas online-sisällöt erityisen kiinnostaviks meidän osallistujille. Alkujaan meillä oli tarkotus järjestää tää tapahtuma Porissa, mut meistä on mahtavaa, ett nyt tän digitaalisuuden kautta me voidaan helposti osallistaa nuoria taiteentekijöitä ympäri Suomen. Tää yhteisöllisyyden rakentaminen on toki oma haaste näissä digitapahtumissa, mutt me tehään parhaamme tapaamalla näitä meijän taiteenesittelijöitä ennen ja jälkeen tän tapahtuman. Ollaan heihin yhteydessä muun muassa Instagramin kautta, joka on meijän isoin yhteisöllinen kanava. Sitä kautta tuodaanki heidän tekemistään esille jo ennen tätä tapahtumaa.

 

Erityisen mahtavaa tässä tuotantoprosessissa on ollu se, että me on saatu tavata yksittäin yli 80 nuorta ihan huikean lahjakasta ja motivoitunutta visuaalisen taiteen tekijää, jotka on ilmottautunu taiteenesittelijäks Nuori Taide 2021-tapahtumaan. Nuori Taide 2021-tapahtumas meil on ihan huikeita taiteilijavieraita mukana yhteensä 16, jotka on uran tosi eri vaiheessa. Toiset heistä on enemmän alussa ja toisilla on jo vuosikymmenten kokemus taidemaailman ammattilaisen työstä. Taiteilijavieraista meillä on mukana mm. Venla Vaattovaara kuvittaja ja suositun Muijavaara Instagram-tilin luoja, performanssitaiteilija KEliel ja kuvataiteilija Einari Hyvönen. Meidän kaukasin taiteilijavieras tänä vuonna tulee Prahasta, nuori nykytaiteilija Olga Krykun. Näitten valtakunnallisten Nuori Taide-tapahtumien tavotteena on rohkasta nuoria tekijöitä tuomaan omaa taidetta esille ja saamaan siitä palautetta ammattilaisilta. Meijän kokemuksen mukaan myös ammattilaiset on kokenu nää tapahtumat, erityisesti nuorten kanssa käydyt keskustelut, tosi hyödylliseks omalla uralla. Etenkin siinä, että on pystyny laajentaan omaa ajattelua.

 

Jassir: Oikeen hyvää kuuluu, ei oikein kummempaa tässä oo nyt tapahtunu. Meillä on nytten koronan myötä opiskelut siirtyny pääsääntösesti etäopiskeluiden puolelle, mutta ei ole sen dramaattisempaa muutosta arjessa muun maailman tapahtumien myötä tapahtunut. Tietystihän sitä tässä yrittää omiakin projekteja saada työstettyä mahdollisuuksien mukaan niin paljon ku pystyy. Silleen hyvä juttu, että koska mä oon tottunu työskentelemään pääsääntösesti digitaalisessa ympäristössä ja digitaalisilla työkaluilla, niin työt kulkee hirveen kivasti paikasta toiseen. Mutta ois kiva pitkästä aikaa päästä myös työstämään jotain fyysistä ja vähän konkreettisempaa pikku hiljaa, mutta katotaan miten kesä ja miten asiat tässä etenee. Muuten ollaan hyvää hiljaiseloa täälä oltu.

 

Essi: Millasta se etäopiskelu on ollu? Miltä on tuntunu? Ootteko te vuojen olleet nyt täysin etänä ja kuinka se tuntuu siellä opiskelijan arjessa?

 

Jassir: Kyllähän se on ollu aika merkittävä muutos siihen työskentelyprosessiin ehkä eniten, se tulee nyt mieleen mistä se heijastuu. Aikasemmin koululla oli tila, minne pysty mennä tekemään asioita. Se oli oma luovuudentila ja paikka, mihin sitten kaikki luovan prosessin ongelmat myös jäi, eikä ne seurannut enää kotiin pitkän päivän jälkeen. Ne, joilla on työhuone, varmasti pystyy sulkemaan ne ongelmat sillonki siihen tilaan. Mää itse asun yksiössä, niin kaikki ne koulupäivän tuskailut ja jotku semmoset pähkäilyt jää. Alussa oli tosi vaikeeta jäsennellä sitä arjen ja koulun eroa. Se oli ehkä vaikein prosessi.

 

Essi: Kertoisitko Anni hiukan enemmän siitä, että mikä tämä Nuori Taide oikeastaan on ja mitä te teette ja missä te toimitte?

 

Anni: Nuori Taide on Lasten ja nuorten taidekeskuksen yks toimintamuoto. Meillä on valtakunnallista ja paikallista toimintaa. Nuori Taide-toiminta kuuluu tähän valtakunnalliseen osuuteen.

Nuori Taide on myös osa valtakunnallista kulttuurista nuorisotyötä, johon saadaan rahotusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Meidän kohderyhmä on 13-28-vuotiaat ja heijän kanssaan toimivat aikuiset ja ammattilaiset. Nuori Taide-toiminta on lanseerattu marraskuussa 2018, mutta sen kehitystyötä on tehty jo useempien vuosien aikana ennen sitä. Meijän toimipiste sijaitsee Hyvinkäällä kulttuuritalo Villa Artussa, mutta koska me ollaan valtakunnallisia niin me toimitaan tapahtumien, koulutuksien ja työpajojen mukana eri paikkakunnilla ja alueilla. Nyt koronan aikana tietenkin paljon verkossa. Nuori Taide-toiminnan tavotteena on tuoda kaikille nuorille valtakunnallisesti kosketuspinta visuaaliseen kulttuuriin. Me järjestetään alueellisia ja paikallisia työpajakoulutuksia ja seminaareja yhessä erilaisten kumppaneitten kanssa. Sen lisäks näitä valtakunnallisia tapahtumia, niinku Nuori Taide 2021. Nuori Taide 2021-tapahtuman lisäks yks suuri ponnistus meilt on ollu tänä vuonna uus nettisivu, joka me tullaan julkasemaan tossa toukokuun päätapahtumassa. Sivu tulee oleen nuorten oma digitaalinen portfolioalusta ja keskustelufoorumi visuaalisen taiteen ympärille.

Nuori Taiteessa me ajatellaan, että taide voi olla oikeestaan mitä vaan. Me ollaan tosi avoimia ja kiinnostuneita näkemään just sitä, että miten nuoret näkee sen taiteen tässä hetkessä ja myöski tulevaisuudessa. Nuori Taiteen osallistujien teoksissa yleensä painottuu se, että ne pyrkii sen taiteen tekemisen kautta jonkinlaiseen muutokseen. Ne voi olla ehkä ajatuksia paremmasta tulevaisuudesta tai siitä, että pyritään jollain tavalla käsitteleen niitä omia kokemuksia sen taiteellisen ilmaisun kautta. Sitä kautta sitte muuttaa ehkä sitä omaa ajattelumaailmaa, mutta myös sit sen katsojan ajattelumaailmaa. Nuori Taide-toimintaa on toki itsenäinen toiminta, mutta niihin tuloksiin, mihin me päästään, ei päästäis yksin vaan me tarvitaan toimivaa yhteistyötä. Ihan mainitakseni muutaman meijän pääyhteistyökumppaneista, niitä on Suomen nuorisoseurojen Nuori kulttuuri-toiminta, sekä Amos Rexin Generation-näyttelyt, jotka painottuu sitten nuorten tekijöiden taiteen esittelyyn. Nuori Taide-toiminta koko ajan oikeestaan ettii uusia kumppaneita. Me toivotaan, että nuoret tekijät ite ottas heihin yhteyttä, mutta myös erilaiset nuorisotyön- ja taidealan toimijat.

 

Essi: Oiski Jassir mielenkiintosta kuulla sun osallistumisesta tähän tapahtumaan, että millasta se sulle oli? Minkälainen kokemus? Ja tietysti siitä, että mitä kaikkea sun uralla on tapahtunu sen Nuori Taide 2019-tapahtuman jälkeen?

 

Jassir: Mä olin tuona vuonna tapahtumassa panelistina. Olin tullu sinne kertomaan omasta työskentelystä ja taiteesta ihan yleisesti. Tapahtuman jälkeen mä oon mennyt vähän pois niistä mun alkuperäisistä työkaluista ja ehkä työskentelyprosessistaki. Tuohon aikaan mun pääsääntönen työskentelyväline oli puhelin. Toteutin sillä suurimman osan töistäni. Edelleen satunnaisesti käytän sitä luonnostelumaiseen työskentelyyn, mutta nykyään oon yrittäny opetella jotain itselle tosi mielenkiintosii, tosi jännittäviä työkaluja. Mä olen todella voimakkaasti käyttäny paljon aikaa viime aikoina visuaaliseen koodaamiseen ja nykyään enemmän kiinnostaa semmonen arvaamattomuus ja semmonen, missä antaa enemmän ehkä jotain lähtömateriaalia ja sitten katsoo mitä joku tosi abstrakti kone pystyy tekemään sillä. Ett sitä oon käyttäny, siihen oon käyttäny paljon aikaa.

 

Essi: Sä käytät taiteilijanimeä Röd Mjölk. Haluaisitko kertoa vähän siitä, että mistä se nimi on saanut alkunsa ja mitä kaikkea sä sen nimen alla teet?

 

Jassir: Se nimi lähti ensimmäisenä semmosena aliaksena omalle visuaaliselle tyylille. Se ehkä ensimmäisinä vuosina toimi semmosena, että se oli jotenkin ”ai mä teen tän nimen alla tosi tietynlaista tyyliä”. Mutta se on vuosien mittaan kehittyny enemmän semmoseks mahdollisuudeks tutkia tai leikkiä jotain tiettyä visuaalista mielenkiinnon kohdetta, mitä mulla on ollut. Ton nimen alla suurin osa mun töistä on mustavalkosii. Hyvin vähän ylipäätänsä käytän värejä. Se mahdollistaa mulle sen, että mä voin tutkii tai keskittyy johonki tiettyyn asiaan ja pitää sen irrallaan ehkä kaikesta muusta visuaalisesta tekemisestä tai muusta taiteesta mitä mä teen. Siinä mielessä se on ollu todella mielenkiintonen suhde, mikä mulla on siihen nimeen kehittyny vuosien mittaan. Mä vähän määrittelen sitä itelleni ajottain, että palaan vähän takasin tarkastelemaan mitä se mulle oikein tarkottaa. Toisaalta sitten en ehkä haluu takertuu siihen sen pahemmin liikaa. Mä enemmän mietin sitä semmosena hahmona tai jonaki semmosena irrallisena persoonana, jota mä voin tutkia ja katsoa mitä siitä sitten muodostuu.

 

Mitä mä haluisin saada varsinkin nuoren taiteen tekijöille tai aloittaville taiteilijoille erityisen selkeesti kuuluviin, on se, että älä pidä niitä sun työvälineitä kynnyksenä sille, että sä voit alottaa tekemään taidetta. Ne sun työvälineet kehittyy sen sun tekemisen myötä ja sun kiinnostus aina ohjaa sua sinne tarvittavien työkalujen piiriin. Suurin osa mun töistä on puhelimella piirretty. Sormella ja puhelimen näyttöö vasten piirretty. Mä olen tässä viimisen kolmen vuoden aikana alkanu vasta kunnolla tutustumaan semmosiin tosi järeämpiin työkaluihin niin sanotusti. Se, että sä alotat sen jostain jollakin niillä välineillä, mitä sulla on sillä hetkellä saatavilla, riittää jo. Älkää jättäkö taiteen tekemistä siihen, jos ei sillä hetkellä ole niitä tarvittavia työkaluja. Te voitte edelleen kuitenki sitä ilmaisua tehä jonku muun reitin kautta ja sitten pidemmällä aikavälillä ne tarvittavat työkalut myös tulee siihen rinnalle.

 

Mä haluun ehkä vielä korostaa sen, että mua itseäni ärsyttää myös semmonen mentaliteetti, että ihmiset sanoo että gear doesn't matter. Eli työkalulla ei ole merkitystä. Niillä on merkitys tietyssä kontektissa. Videotyötä tai videotaidetta on hirveän vaikea lähteä tekemään kynän ja paperin kautta. Se voi olla kynnys sille, että sä voit vaikka suunnitella niitä kohtauksia vaikka sitä kautta tai sä voit alottaa jollaki tavalla konkretisoimaan sitä ideaa. Mä tiedostan sen, että kuitenkaan sitä ei voi sanoa että työvälineillä ei ole merkitystä kun niillä ilmiselvästi on. Mutta se, että alottaa ylipäätänsä sen taiteen tekemisen, niin ei pitäs olla kynnys sillä mitä työvälinettä sä käytät. Luonnostelu on jo hyvää starttia.

 

Essi: Mitäs Anni sä toivot Nuori Taiteen tulevaisuudelta? Mitä kaikkee teillä on jo tiedossa ja mistäs teidät sitten löytää parhaiten tai miten teihin kannattais olla yhteydessä?

 

Anni: Tällä hetkellä me ollaan aktiivisimpia Instagramissa Nuori Taide-tilillä. Siellä voi laittaa suoraan viestiä. Sitte meijän kotisivun kautta www.nuoritaide.fi löytyy lisätietoa meijän toiminnasta ja eri toimintamuodoista. Jos on kiinnostunu tästä Nuori Taide 2021-tapahtumasta, niin ehottomasti kannattaa laittaa Nuori Taiteen YouTube-tili seurantaan ja tulla seuraamaan lauantaina 22.5. yhestätoista viiteen YouTube-liveä. Tää tapahtuma tulee oleen maksuton. Sinne ei tarvi ennakkorekisteröitymistä, mutta kannattaa ottaa huomioon, että tästä tapahtumasta ei tuu tällä kertaa tallennetta. Eli kannattaa siis olla linjoilla sillon tapahtuma-aikaan lauantaina.

Jos miettii Nuori Taiteen tulevaisuutta, niin sitähän on tosi vaikea luonnollisesti ennustaa. Totta kai me toivottas, että yhä useempi nuori, joka on kiinnostunut visuaalisesta taiteesta, löytäs mukaan meijän toimintaan ja sais meijän kautta onnistumisen kokemuksia ja ennen kaikkea kosketuspintaa siihen ammattimaiseen taidemaailmaan. Visuaalinen taidehan on super tärkeetä tässä ajassa kun me nähdään joka päivä aivan valtavat määrät erilaisia kuvallisia aineistoja meijän älypuhelimilla ja erilaisilla diginäytöillä. Se, että me osataan kattoo niitä aineistoja erilaisista näkökulmista, mutta myös ymmärtää se, että mihin nää meijän näköhavaintojen tulkinnat perustuu - ne on sellasii taitoja, jotka on vahvasti meijän toiminnan taustalla ja joita pyritään myös tuomaan meijän seuraajien tietosuuteen.

 

Tulevaisuudessa me myös tietenki toivottas, että yhä useempi nuori tekijä ois mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa näitä meijän tapahtumia. Ollaan tosi avoimia myös sille, ett jos jollain nuorella on joku ajatus tai idea minkälaisen toiminnon tai esimerkiksi työpajan haluis tuoda taidemaailmalle. Me tosi mielellään autetaan ideoimaan sitä työpajaa ja miettimään yhessä sitä, että mistä kannattais lähteä hakeen esimerkiksi sponsoreita siihen toteutukseen tai tiloja. Sitä kautta tuetaan niitten ideoitten eteenpäin viemisiä. Tosiaan meille saa heitellä aika hurjiaki ideoita ja lähetään sit yhessä miettimään sitä, että millä tavalla ne voitas saada toteuttamiskelposiks. Just niinku aikasemmin tossa sanoin tänään, niin me uskotaan, että taide voi olla mitä vaan, joten me toivotaan että nuoret uskaltais ja rohkenis heittää ne kaikista hurjimmatkin ideat kehiin. Sitä kautta päästäs me kaikki niitten uudenlaisten taidekokemusten äärelle.

 

Essi: Kiitos haastattelusta Anni ja Jassir.

 

Anni: Kiitos!

 

Jassir: Kiitos.

 

(loppumusiikki)