Yrittäjyys selkäytimessä – musabisnekseen tuuppasi armeija

Creative Finland julkaisee haastatteluja ja artikkeleita luovan alan yrittäjyydestä ja siitä, miten luovalla alalla voi ansaita elantonsa. Julius Nikander perusti vuonna 2018 musiikin manageritoimiston Vakio Agency Oy:n opiskellessaan Turussa kulttuurituottajaksi. Nikander on useiden elektronisen musiikin artistien manageri, ja tähyää heidän kanssaan suunnitelmallisesti kansainvälisille markkinoille.

Juliuksen ajoi yrittäjäksi kaksi asiaa, perhetausta ja armeija. ”Yrittäjyys on aina ollut osa elämääni ja oikeastaan itsestäänselvyys. Molemmat vanhemmat ovat toimineet yrittäjinä ja yritysmaailma oli koko ajan läsnä lapsuudessani”.


Lopullinen vahvistus omaan yritystoimintaan tuli aikuisuuden kynnyksellä. ”Armeijassa kypsyi ja kirkastui ajatus, etten halua olla enää pomotettavana. Byrokraattinen armeija-aika vain vahvisti ajatusta yrittäjyydestä”.


Julius Nikander toimi aiemmin musiikkibloggarina, ja tutustui sitä kautta laajemmin musiikkialan toimijoihin. Julius pitää harrastuksen kautta syntynyttä kirjoittajauraansa tärkeänä vaiheena elämässään. Musiikkimedian kenttä harvenee koko ajan, ja kirjoittajana hän pystyi nostamaan marginaalia esiin.


Vaikka lukijamäärät eivät olleet isoja, marginaalimusiikille oli ja on edelleen kysyntää, ja artisteille on tärkeää, että heistä kirjoitetaan. Samalla hän loi tärkeää verkostoa. Manageroinnin Julius aloitti vuonna 2014.


Juliuksen on tarkoitus kasvattaa musiikkibisnestä suunnitelmallisesti ja harkitusti, mutta hereillä pitää olla koko ajan. ”On visio ja strategia, pitkän aikavälin tavoitteet on pohdittu. Päällimmäisenä on kuitenkin mielessä se, että haluan palvella asiakkaitani parhaimmalla mahdollisella tavalla”.


Musiikkibisnes muuttuu nopeasti teknologian myötä, ja kulutustottumukset ovat muuttuneet paljon. Yrittäjän täytyy olla koko ajan varpaillaan ja kyetä tekemään radikaaleja muutoksia toimintatapoihin. ”En voi tuudittautua siihen, että onnistunut kampanja toimii seuraavallakin kerralla. Tuntuu, että viimeisen neljän vuoden aikana tahti on vain kiivastunut ja mielessä on koko ajan, miten voin kehittää omaa bisnestä”.


Liiketoiminnan kasvattamisessa vaikeinta Juliukselle on ollut tähän mennessä oikeiden henkilöiden löytäminen kumppaneiksi. ”On ollut tosi vaikeaa löytää sellaista tyyppiä, jonka kanssa skaalata bisnes isommaksi”.


Rajojen asettamista ja tasapainoilua


Julius pystyy kohtaamaan musiikkibisneksen asioita rauhallisesti ja tyynesti. ”Viimeisen neljän vuoden aikana olen karaistunut, enkä hätkähdä kaikesta. Olen oppinut keskittymään ja pohtimaan, miten asioita voisi tehdä paremmin. Pyrin myös objektiivisesti tarkastelemaan omia tekemisiäni”.


Itsensä johtamisen taitoa ja ajanhallintaa on pitänyt harjoitella. ”Moni manageri kerskailee, kuinka on pitänyt lomaa viimeksi viisi vuotta sitten, mutta se ei sovi minulle. Oman ajan ottaminen ja rauhallisen päivänaloituksen oppiminen on ollut tärkeää! Työpäivät voivat olla pitkiäkin, mutta aamuhetki pitää rauhoittaa. Suunnittelen päivittäin työt ja pyrin hoitamaan asiat järjestelmällisesti”.



Juliuksella on tällä hetkellä tallissaan kahdeksan artistia. Määrää kasvatetaan maltillisesti. Rajojen laittaminen omille asiakkaille on toisinaan vaikeaa, he kun ovat välillä vaativia ja haluavat toteuttaa asioita omalla tavallaan. ”Usean asiakkaan kanssa on syntynyt vuosien varrella vahva side ja ystävyyssuhde. On eri asia, onko järkevää, että manageri ystävystyy asiakkaan kanssa. Asiakas täytyy pitää tyytyväisenä, mikä luo paineita ja voi vaikuttaa ystävyyteenkin”.


Kysyn neuvoja ja otan niitä vastaan


Julius ei ole hakenut yritystoimintaansa ulkopuolista rahoitusta, mutta pari tahoa ovat olleet suurena apuna bisneksen kehittämisessä. ”Music Finland on ollut äärimmäisen tärkeä kumppani ja tuki. On hienoa, kuinka he ottavat nuoret tekijät mukaan. Voimme miettiä yhdessä konkreettisia tapoja tehdä lisää yhteistyötä”.


Opintojensa aikana Julius pääsi osallistumaan Creven luovien alojen yrittäjille suunnattuun hautomopalveluun. ”Crevessä Vakio Agencylle tehtiin uudelleenbrändäys sekä laadittiin lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitelmat. Suurta plussaa oli se, että pystyin yhdistämään hautomotoiminnan osaksi omia kulttuurituottajaopintoja”.


Muutama yksityinen sijoittaja on lähestynyt sijoitusmielessä, mutta vielä ei ole kumppanuuden aika. Sijoittajakontaktit ovat syntyneet omien lähiverkostojen kautta. ”Juuri nyt en tarvitse niinkään rahoitusta vaan mentorin opastusta. On kullanarvoista saada neuvoja kokeneemmilta. Haluan kasvattaa yritystä pikkuhiljaa – totta puhuen juuri nyt raha ei ole tärkeintä, vaan että saan toteuttaa omaa unelmaani. Työllistän itseni täysin tällä hetkellä ja uskon, että kun teen työni tarpeeksi hyvin, viivan alle alkaa jäädä jotain”.


Artistin lähiliittolainen asettaa tavoitteet korkealle


”Unelmia on ja tavoitteet korkealla. Haluan olla jonain päivänä Suomen menestynein artistimanageri. Olen enemmän ideaihminen kuin suorittajatyyppi, se piirre olkoon myös vahvuus. Tavoitteena on saada koottua tarpeeksi iso tiimi, jonka kanssa voin työstää ja konkretisoida ideoita”.


Julius haluaa jättää oman positiivisen jäljen musiikkialalle. ”Haluan parantaa artistin, luovan tekijän asemaa musabisneksessä. Alan rakenteissa piilee ongelmia, vaikka moni asia on mennyt parempaan päin. Kyllä minulle taloudellinen menestys on tärkeää, mutta urallani haluan vaikuttaa ongelmien ratkaisemiseen”.


Tärkeitä arvoja Juliukselle ovat rehellisyys ja luotettavuus. Näiden kahden lisäksi läpinäkyvyys on ensiarvoista artisti-managerisuhteessa ja pitkäaikaisen liiketoiminnan kannalta. ”Haluan avata selkeästi asiakkailleni, mitä liiketoiminta pitää sisällään ja mistä raha tulee. Olen artistin lähiliittolainen”.


Vakio Agency Oy: vakioagency.com/

Music Finland: musicfinland.fi/

Creve, luovien alojen yrityspalvelu: creve.fi/hautomo/


Teksti: Anu-Katriina Perttunen, Creative Finland

59 views

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Essi Niemenmaa

+358 449704537

essi.niemenmaa (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA