LicenseUp matkalla Lontoon lisensointimarketissa


Turku Science Park Oy:n vetämä LicenseUp-hanke keskittyy luovien alojen aineettomien oikeuksien hyödyntämisen kehittämiseen. Lokakuussa toteutettiin yksi hankkeen päätapahtumista: matka Euroopan suurimpaan lisensointimarkettiin Lontoossa eli Nordic Brand Licensing Marketiin ja Brand Licensing Europeen.


Hankkeen mukaan Lontooseen lähti viisi innovatiivista luovan alan yritystä ympäri Suomen: hauskaa grafiikkaa ja mielenterveystyötä yhdistävä CupOfTherapy, kolmiosaista jalkapalloturnauspeliä kehittävä Hilla Entertainment, maailmalla tunnettu Ilmakitaransoiton MM-kisat, hurmaavaa Planet Z -animaatiosarjaa työstävä Pyjama Films ja VR-tekniikan taiturit Zoanilta. Yritykset valikoituivat kesällä järjestetyn, kaikille avoimen haun kautta.


Luovan talouden agentit ja managerit yhdistys ry AGMA järjesti lähtijöille etukäteen sparrausta ja otti yritykset siipiensä suojaan ständilleen Brand Licensing Europessa. Päivää ennen tapahtuman alkua suomalaiset yritykset pääsivät myös pitchaamaan tuotteitaan AGMAn järjestämässä Nordic Brand Licensing Marketin tapahtumassa. Tilaisuus järjestettiin Suomen suurlähettilään residenssissä. Yksitoista yritystä vetivät parhaat pitchauksensa kristallikruunun loisteessa kansainvälisille sijoittajille ja lisensoijille. Kuvassa (oik.) Laura Ala Zoanista pitchaamassa.


Pitchausten jälkeisenä aamuna oli aika siirtyä itse markettiin, joka järjestettiin nyt viimeistä kertaa Olympia-keskuksessa Kensingtonissa. Ensi vuonna Lontoon lisensointimarketti paisuu suurempiin tiloihin. Olympiankin tiloissa Brand Licensing Europe oli hengästyttävä kokemus kaikille ensikertalaisille.


Väriloistoa, tilpehööriä, valtavia maskotteja ja pyöriviä videoita pursusi messuhallin käytävien jokaisessa käänteessä. Paikalla olivat kaikki lisensoinnin jättiläiset Roviosta Pokémoniin. Myös suuret TV-kanavat ja peliyhtiöt hallitsivat tilaa valtavilla screeneillä ja ikonisilla hahmoillaan. Omilla ständeillään edusti monenlaisia muitakin toimijoita kuten museoita, yliopistoja ja urheilujoukkueita. Tapahtuma oli omiaan lisäämään kokonaisvaltaista ymmärrystä siitä, mitä kaikkea lisensointi voi olla, ja miten eri alojen yritykset voivat siitä hyötyä. 


Suomalaisryhmä kiersi messuja innokkaasti ja tykitti tapaamisesta toiseen. BLE olikin täydellinen paikka paitsi oppia, myös verkostoitua, sillä messuille saapuu ihmisiä ympäri maailman tavoitteenaan tutustua uusiin, potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin. Lisäksi tarjolla oli kiinnostavia luentoja lisensoinnista aamusta iltaan.


Nordic Brand Licensing Market -ständi toimi pohjoismaalaisten tukikohtana ja usein myös tapaamisten paikkana. Ständillä riitti kuhinaa siinä määrin, että varatut tuolit ja pöydät olivat hetkittäin loppua. Uteliaita kyselijöitä pysähtyi ständille yhtenään. Suomalaiset tuotteet ja design kiehtovat maailmalla. Nyt jälleen joukko uusia suomalaisia brändejä on tullut tutuksi kansainvälisille partnereille.


LicenseUp-hankkeesta

Miia Outinen ja Lotta Mujo

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Vappu Tainio

+358 400 187 618

vappu.tainio (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA