Luova ääni: KooPee Hiltunen, Neogames Finland

Updated: Feb 6

Creative Finlandin Luova ääni -sarjassa julkaistaan näkemyksiä ja kannanottoja luovaan talouteen. Lue sarjan aiempia kirjoituksia >


Creative Finland -hankkeen tehtävänä on nostaa esiin luovan osaamisen parhaita käytäntöjä. Vahvistamme luovien alojen ääntä keskustellen, jakamalla tietoa ja viemällä luovuuden viestiä eteenpäin.


#luovaääni

Peliteollisuus: Tulevaisuutta ei ole. Se tehdään


Pelialaa voidaan ainakin taloudellisesti mitattuna pitää viime vuosikymmenen menestyneimpänä suomalaisena sisältötoimialana. Pelialan liikevaihto nousi 2015 kahteen miljardiin euroon ja on pysynyt yli kahden miljardin luokassa siitä saakka. Koska pelien kotimarkkina on pieni, arviolta 98 % pelialan liikevaihdosta tulee viennistä. Pelialan verotuotot, yhteisöverotus, yrityskauppojen verotus ja henkilöverotus huomioiden on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut selvästi yli kaksi miljardia euroa.


Pelialan menestyksen syitä on monesti arvuuteltu. Taustatekijöitä on tietenkin paljon alkaen aktiivisesta harrastajaskenestä ja yhteisöllisestä toimintamallista, mutta muutama yleisluontoinen asia voitaneen nostaa erikseen esille.


Ensimmäinen näistä on kansainvälisen liiketoiminnan tekemisen pakko. Jo varhaisvuosina 1980-luvulla kävi ilmeiseksi, että kotimaan markkina ei kunnolla elätä edes yhden hengen pelistudiota. Pelien ammattimainen tekeminen on aina vaatinut myös kansainvälisen markkinan hallintaa. Kansainvälinen liiketoiminta ja menestys siinä on myös vaikuttanut pelistudioiden työvoimaan. Vuoden 2018 lopussa 27 % pelifirmojen työntekijöistä oli ulkomaalaisia, työpaikan perässä Suomeen tulleita.


Toinen asia on pelialan rakenteiden väljyys ja nopea muutos verrattuna muihin toimialoihin. Pelialan suhteellisen nuoren iän takia alalle ei ole muodostunut esim. muita AV-toimialoja vastaavia jäykkiä rakenteita. Murrokset, kuten pelien digitaalinen jakelu ja sovelluskauppojen nousu 2010-luvulla, ovat pitäneet huolen siitä, että luutumaan alkaneita rakenteita on aika ajoin ravisteltu kovakätisesti. Vaikka muutos monesti kauhistuttaakin, se on kuitenkin aina mahdollisuus pienelle ja ketterälle toimijalle.


Menestys luo menestystä. 2000-luvun alun menestystarinat loivat uskoa onnistumisen mahdollisuuksiin ja 2010-luvun mobiilivallankumous ja siitä seurannut liikevaihdon kasvu puolestaan saivat kansainväliset sijoittajat innostumaan Suomen pelialan mahdollisuuksista. Kansainvälisen tason rahoituksen saanti sai aikaan pelialan laajentumisen, studiomäärän kasvun ja lisää menestystä. Onnistumiset ovat tuoneet pelialan yrityksille osaamista ja tervettä itsetuntoa. Tekemällä asioita voi vaikuttaa siihen miltä huominen näyttää. Tulevaisuutta ei ole, se tehdään.


KooPee Hiltunen

Neogames Finland ry

Neogames on suomalaisen pelialan kattojärjestö, joka edustaa peliteollisuutta myös ulkomaisissa alan järjestöissä.


Creative Finlandin Luova ääni -sarjassa kirjoitukset ovat kirjoittajien omia. Haluatko yhdeksi vieraskynäilijäksi? Ole yhteydessä:

Verkostojohtaja ​Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

#luovaääni


Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Vappu Tainio

+358 400 187 618

vappu.tainio (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA