Luova ääni: Petteri Kolinen, Design Forum Finland

Creative Finlandin Luova ääni -sarjassa julkaistaan näkemyksiä ja kannanottoja luovaan talouteen. Lue sarjan aiempia kirjoituksia >


Creative Finland -hankkeen tehtävänä on nostaa esiin luovan osaamisen parhaita käytäntöjä. Vahvistamme luovien alojen ääntä keskustellen, jakamalla tietoa ja viemällä luovuuden viestiä eteenpäin.


#luovaääni

Uusi Arvo

Olen viime vuosina saanut tyttäreltäni joulu- ja syntymäpäivälahjoiksi erilaisia lahjoituskortteja ja vähemmän kaulaliinoja. Pikku alkunikottelun jälkeen oma fiilis onkin aika mukava, kun lahjoittaa jollekin tarvitsevalle vuohen tai mahdollistaa pienen tytön koulukäynnin. Tavaraa on kohtuullisen tukevasti kaapit pullollaan, ja eteisen kenkämeren yli joutuu harppomaan aamulla töihin. Koti-Suomessa meillä on lopulta asiat hienosti ja kaikkea on yllin kyllin.


Lasteni kanssa puuhastellessa olen oppinut paljon heidän ajattelustaan. Heille on tärkeää tehdä työtä, jolla on merkitystä, ja olla töissä yrityksessä, joka tekee jotain heille tärkeää. He kuuluvat verkostojensa kautta nopeasti kasvavaan porukkaan, joka valintojensa kautta toimii jo aika merkittävänä muutosvoimana.


Vuoden 2019 strategiassa tutkimuslaitos Forrester korostaa, että aika jota elämme, on ’The age of the customer’. Digitaalisesti verkostoituneet ihmiset vaikuttavat jo hyvin laajasti mm. yritysten liiketoimintaan. Niillä yrityksillä ja yhteisöillä, jotka tuottavat oikeaa arvoa, on suuret mahdollisuudet kasvaa ja menestyä. Taas ne, jotka toimivat vanhan businessmantran pohjalta, kohtaavat suuria haasteita säilyä hengissä.


Samalla tavalla ajattelevat löytyvät digitaalisesti aikaisempaa helpommin, hyvässä ja pahassa. Ilmiö näkyy myös politiikassa. Ihmisillä on nyt massiiviset kanavat suositella, tykätä ja inhota, ja samalla vaatia yrityksiltä vastuullisuutta, läpinäkyvyyttä ja terveitä arvoja. Luurangot löytyvät nopeasti kaapeista, ja toimijoilta odotetaan avointa keskustelua ja selkeitä mielipiteitä.


Muotoilulla on tässä paljon annettavaa. Tärkeää on keskittyä ihmiskeskeiseen (planeettakeskeiseen) ajatteluun. Sen sijaan että esimerkiksi digitalisoidaan palveluja digitalisoinnin vuoksi, pitäisi keskittyä asiakaskokemuksen ja brändikokemuksen parantamiseen.


Ensimmäisen aallon digitalisoinnin ajurina on turhan usein kustannussäästöt yritykselle, eikä suinkaan parantunut palvelu tai tuote. Empatian avulla saadaan kaivettua asiakkaiden oikeat, syvät tulevaisuuden motiivit liiketoiminnan tueksi.


Muotoilu auttaa myös tulevaisuuden ymmärtämisessä ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämisessä. Aito ja yhteisesti kiteytetty visuaalinen ja sanallinen identiteetti on hyvä pohja rakentaa kokonaisuutta. Se on yrityksen sielu ja sydän.


Muotoilujohtamisen avulla voidaan jatkaa identiteetistä ehyen brändikokemuksen rakentamista. Muotoilun avulla voidaan siirtää identiteetti tekemiseksi kuten mm. tiloiksi, palveluiksi, tuotteiksi, viestinnäksi. Kokonaisvaltainen, merkityksellisillä arvoilla johdettu ja tekemisissään läpinäkyvä brändi puhuttelee ihmisiä. Se tuottaa Uutta Arvoa.


Me Design Forum Finlandissa olemme ottaneet Uuden Arvon vuoden 2020 teemaksi ja tulemme käsittelemään, tulkkaamaan ja avaamaan sitä monipuolisesti tapahtumissa, kilpailuissa ja valmennuksissa.


Petteri Kolinen

Toimitusjohtaja, Design Forum Finland

www.designforum.fi


Kuva: Marco Melander

Creative Finlandin Luova ääni -sarjassa kirjoitukset ovat kirjoittajien omia. Haluatko yhdeksi vieraskynäilijäksi? Ole yhteydessä:

Verkostojohtaja ​Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi


#luovaääni

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Essi Niemenmaa

+358 449704537

essi.niemenmaa (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA