Matemaatikon tie high-end-muodin pariin


Kuva: Suvi Ellilä


Suvi Ellilä tekee uraa, jollaista moni ei Suomessa valitse: hän suunnittelee high-end-muotia kansainvälisille markkinoille. Hänen luksussomisteyrityksensä The Contrast Club syntyi luovan matemaatikon rakkaudesta muotiin, kauneuteen ja aarteisiin. Ellilä tähtää kansainvälisille markkinoille eikä aio lopettaa ennen kuin saavuttaa tavoitteensa.


Teksti: Essi Niemenmaa

Kuvat: Suvi Ellilä ja Tommi Hynynen


Suvi Ellilän tie suunnittelun pariin ei ole ollut tyypillisin. Jo lukiossa Ellilä joutui vaikean valinnan eteen: hän oli luova ja pärjäsi hyvin taideaineissa, mutta myös fysiikassa ja matematiikassa. Työelämään päästyään hän päätti yhdistää taitonsa ja siirtyi tuotekehittelyn pariin, kunnes alkoi kaivata matemaattisesti haastavampaa työtä. Ellilä päätyi opiskelemaan konetekniikkaa Englannissa ja nanoteknologian maisterin tutkinnon Cambridgen yliopistossa. Sitä kautta tie vei yrittäjäksi it-alalle, jossa Ellilä koki kaipuuta luovemman työn pariin. Hän halusi toimia yrittäjänä alalla, johon tuntee paloa ja intohimoa.


Ellilä epäili, kannattaako fyysisten tuotteiden puolelle lähteä yrittäjäksi, mutta vakuuttui tavatessaan lankakorvakoruja hyvällä menestyksellä valmistavan yrityksen edustajan. Haasteista innostuva Ellilä lähti pyrkimään rohkeasti unelmiaan kohti ja nyt hän suunnittelee ja tuottaa high-end-muotisomisteita, jotka on tarkoitus viedä kansainvälisille markkinoille. Nykyinen työ mahdollistaa matemaattisen ajattelutavan ja luovan hulluuden yhdistämisen.


”Ollessani teini-ikäinen rakastuin Vogue-lehtiin, joita naapurini antoi minulle. Rakastin etenkin taiteellisia kuvia ja haaveilin muotisuunnittelijan ammatista. Tiesin kuitenkin, ettei se ollut realistinen unelma, etenkin kun en osaa ommella. Olen myös ollut suuri Alexander McQueen -fani ja katsoin aina hänen muotinäytöksensä, kun mahdollista. Surin kovasti hänen kuolemaansa. Onneksi olin juuri ehtinyt ostaa McQueenin suunnittelemat kengät, niin se lohdutti hiukan.


Luovien asioiden tekeminen on aina ollut minulle hieman pelottava konsepti, koska siihen täytyy laittaa eri tavalla itsensä likoon. On paljon helpompaa laskea matemaattisia laskuja jollekin, kun siihen ei tarvitse antaa itsestään samalla tavalla. Kun saa esimerkiksi suunnittelemastaan asusteesta negatiivista palautetta, totta kai se tuntuu henkilökohtaisemmalta, kun olet antanut siihen itsestäsi niin paljon”, Ellilä kuvailee.



Luksusala ja taide kulkevat käsi kädessä

Ellilä valmistaa tuotteet yhdessä artesaaniverkostonsa kanssa. Hän työskentelee mielellään pitkäaikaisesti samojen yhteistyökumppaneiden kanssa, jotta ymmärrys ja luottamus osapuolten välille muodostuu mahdollisimman syväksi. Ellilä itse rakastui nahkaan materiaalina ja kävi kurssin ymmärtääkseen nahkatuotteiden valmistuksen perusasiat. Hän viehtyi ajatuksesta että voisi tehdä tuotteita, jotka hyvin valmistettuna voivat kestää satakin vuotta. Eettisyys ja ekologisuus on Ellilälle tärkeää ja hän haluaakin, että tulevaisuudessa kaikki The Contrast Clubin käyttämät kulta- ja hopeametallit ovat kierrätettyjä ja eettisistä lähteistä hankittuja.


Nahka ja arvometallit ovat mieluisia materiaaleja Ellilälle. Kuvat: Suvi Ellilä


”Pidän siitä, että high-end-muodissa voi käyttää upeita, laadukkaita materiaaleja. Tällainen luksusalahan on aina käsi kädessä taiteen kanssa: tehdään jotain luovaa, hullua ja kaunista eikä lähtökohtaisesti hyödyllistä. Siinä on paljon luomisen vapautta. Muotoilun puolesta ensimmäisissä tuotteissani on tietynlaista korkealentoisuutta, mutta tarkoituksena on myös tehdä helpommin lähestyttäviä tuotteita suuremmille markkinoille. Se on vaikeaa, koska kyllästyn helposti. Tuotteet onkin modifioitava niin, että ne ovat tarpeeksi suunnittelijaa haastavia ja innostavia, mutta sen verran hillittyjä, että laajempikin asiakaskunta kiinnostuu”, Ellilä naurahtaa.


The Contrast Clubin valikoimaan kuuluu muun muassa hattuja ja päähineitä, solmukkeita sekä sikarirasioita. Ellilän teemat ovat vahvasti luontoon liittyviä: hän näkee, että ihminen on osa luontoa eläimenä eikä irrallinen osa siitä ja yhdistää suunnittelussaan ihmisen ja eläimen olemusta. Suunnitteluvaihe alkaa kahvilassa tai muussa kodin ulkopuolisessa miljöössä piirtelystä, yksityiskohtien hiomisesta sekä värisommittelusta ja seuraavaksi prototyyppien valmistuksesta. Joskus prototyyppinä toimii paperinen hattu, jonka avulla Ellilä näkee helposti, ovatko värit toimivat ja sopiiko hattu ihmisen muotoon. Ideoiden ja vaihtoehtojen pula ei ole Ellilälle ongelma, pikemminkin niiden runsaus:


”Innostun helposti ja usein tuotesuunnittelu lähteekin siitä, että haluan valmistaa aarteita. Olen aarreihminen, mieluummin ostan jonkin arvokkaan aarteen kuin käytän rahaa käytännöllisiin vaatteisiin. Tällaisessa aarteiden valmistuksessa haluan antaa luovuudelleni vallan, mutta on mietittävä myös rationaalisesti: jos tekee hattua, sen on sovittava päähän. Uskon, että luovassa prosessissa on paljon kyse siitä, mitä olemme tehneet menneisyydessämme. Kaikki ideat tulevat kokemuksistamme ja kiinnostuksenkohteistamme. Loppujen lopuksi minäkin olen päätynyt valmistamaan tuotteita alalla, joka on aina kiinnostanut minua. Käytän myös tuotteissani paljon tummansinistä, joka on lempivärini.


Ihmiset ovat alkaneet tulla luokseni ideoidensa sekä tuotetoiveidensa kanssa, ja totta kai haluaisin napata niistä kaikista kiinni. Mutta uuden tuotteen valmistus ei ole nopea asia, testailuvaiheet ja prototyyppien teko ovat uusien tuotteiden kohdalla usein haastavia ja lisäksi on löydettävä uusia alihankkijoita."


Loppukäyttäjää pohtiessa Ellilä miettii usein haaveihmistään: itsevarmaa ja vapaata sielua, joka tykkää tuoda omaa värikästä persoonaansa esille kauniiden asusteiden ja massasta poikkeavien vaatteiden avulla. Oman markkinansa Ellilä toivoo löytävänsä Aasiasta:


Ajatuksenani on lähtökohtaisesti ollut myydä Aasiaan, koska siellä on niin värikkäitä ihmisiä ja erityyppisiä asioita. Olen asunut Singaporessa ja minulla on yhteyksiä Kaakkois-Aasiaan, Japaniin ja Koreaan. Pidän aasialaisten tavasta lähestyä asioita. Tällä hetkellä näyttää siltä, että myös Intia ja Brasilia tulevat olemaan kiinnostavia kohteita tuotteillemme.”


Kuva: Tommi Hynynen

Tulevaisuuden suunnitelmana kansainvälinen menestys


Juuri nyt Ellilällä on työn alla taidepohjainen kansainvälistymishanke, johon hän hakee yhteistyökumppaneita. Sen ideana on esitellä eri firmojen erityisosaamista ja samalla saada kansainvälistä näkyvyyttä. Projektin fokus on taiteellinen ilmaisu ja sen kautta taiteellisen uskottavuuden luominen kansainvälisellä tasolla. Ellilän haaveena on muotinäytös, joka yhdistää vaatesuunnittelijoita, performanssitaiteilijoita tai tahoja, joita kiinnostaa lavastuksen tai musiikin kokoonpano. Hän toivottaa tervetulleeksi myös juoma- ja ruokapuolen yritykset. Tärkeää on, että esityksen tyyli sopii jokaiseen brändiin ja että kaikki mukana olevat saavat osakseen huomiota.


Minulla on aina ollut haave tällaisesta taidepohjaisesta show:sta ja se juontaa juurensa rakkaudestani Alexander McQueenia kohtaan. En kuitenkaan koe olevani muotialalla vaan näen itseni erilaisten asioiden tekijänä. Tämä johtuu siitä, että en ole tekemässä mitään kokonaisuutta vaatealan kannalta ajatellen. Mikäli pystyn tuottaa taidepainotteisen elämyksen ihmisille, se tuo paljon konkretiaa omaan tekemiseen ja mahdollisuuden tuoda omaa sisäistä maailmaa esille”, Ellilä kertoo.


Tulevaisuudessa Ellilä haluaisi käyttää nanoteknologiataustaansa ja -osaamistaan hyödyksi asustesuunnittelussa. Jatkossa hänen tuotteensa saattavatkin sisältää erilaisia älykkäitä materiaaleja.


Olen rakastunut ideaan, jossa voisin tuottaa kiinnostavia materiaalipohjaisia tuotteita. Inspiroiduin Kansallismuseossa olleesta näyttelystä, jossa kerrottiin, että muinoin suomalaiset uskoivat raudassa ja kuparissa elävän henkiä, koska ne muuttavat muotoaan. Nehän ovat tavallaan eläviä materiaaleja, koska ne ruostuvat ja vaihtavat väriä. Tällaisella idealla haluaisin leikkiä, mutta modernilla tavalla. Se on toinen pitkäaikaisempi projekti, jota työstän tällä hetkellä.


Tulevaisuuden suunnitelmia minulla on paljon ja olen kunnianhimoinen niiden suhteen. Tarkoituksena on lanseerata uusia tuotteita, jotka voivat liittyä jo olemassa oleviin asusteisiin. Haluan myös tuoda hillitympiä perustuotteita esille. Lisäksi meneillään olevat projektit ja kuvaukset vievät paljon aikaa. Jossain vaiheessa olisi hienoa laittaa kivijalkakauppojakin pystyyn isompiin maailmankaupunkeihin. Kenties suurin haasteeni on löytää raja, jossa olla tuottava, mutta ei liian valtavirtaa — toivon, että voin olla molempia. Tarvitsen suuria haasteita, jotta mielenkiintoni pysyy yllä. Tahtotilanani onkin tehdä The Contrast Clubista iso kansainvälinen yritys, enkä takuulla lopeta ennen kuin olen tavoitteeni saavuttanut”, Ellilä sanoo hymyillen.


Muotikuvaukset ovat suuressa roolissa Ellilän työssä. Kuva: Suvi Ellilä


Tutustu The Contrast Clubiin: https://thecontrastclub.com/.

Facebook ja Instagram: @thecontrastclub

Jos osallistuminen kansainvälistymishankkeeseen kiinnostaa, ota yhteyttä Suvi Ellilään: suvi.ellila@thecontrastclub.com tai Whattsapp: +447825674573, niin saat lisätietoja ja ideaa tyylisuunnasta.

351 views