Rock'n'rollia ja ripaus taikuutta

Vuoden 2021 loppupuolella Creative Finland tapasi kaksi yrittäjää, joiden kanssa keskusteltiin siitä, millä asenteella mennään kohti tulevaa ja miten korona-aika antoi uutta potkua ja kipinää heidän yritystoimintaansa. Haastateltavina olivat Backstage Rock Shopin toimitusjohtaja Matti Lehtonen ja showtuotantoyhtiöstä taikuuden ammattilainen Joni Pakanen. Molemmat tekevät työtään rakkaudesta lajiin.


Backstage Rock Shopin toimitusjohtaja Matti Lehtonen (vas.) ja taikuri ja ammattiviihdyttäjä Joni Pakanen.

Lehtosen kuva: Timo Lepistö

Pakasen kuva: Lauri Laukkanen



Yrityspolkuaan Matti Lehtonen kuvailee näin: ”Tähän sitä on päädytty. Olen itse soittanut aikoinaan bändissä, jonka jälkeen päädyin kiertueilla pikkuhiljaa eri hommien kautta hoitamaan usealle bändille paitamyyntiä. Olin myös töissä helsinkiläisessä musiikkifirmassa pyörittämässä pienimuotoisesti fanituotekauppaa. Kymmenen vuotta sitten Uniklubin keikkabussissa lähti liikkeelle ajatus omasta firmasta ja ostin entiseltä työnantajaltani fanituotepuolen pois. Perustin yrityksen kotikaupunkiini Tampereelle ja siitä lähtien yritys on kasvanut tasaisesti. Nyt olemme jo viidennessä toimitilassa. Kellarivarastosta olemme siirtyneet 800 neliön toimitilaan Pirkkalaan.”

Tänä vuonna kymmenvuotisjuhliaan viettänyt Backstage Rock Shop myy sekä verkossa että keikoilla yli 50 artistin virallisia fanituotteita. Joukkoon kuuluvat mm. Apulanta, Eppu Normaali, Hassisen Kone, Nightwish, Tuomari Nurmio ja Hevisaurus. Backstage Rock Shopissa verkkokauppaa on tehty yrityksen perustamisesta lähtien. Verkkokauppa on tuplaantunut korona-aikana ja viime vuonna toimitettiin asiakkaille yli 50 000 tilausta. Myyntiä on reiluun kahdeksaankymmeneen maahan ja pääosin myynnistä, noin 70 %, menee ulkomaille. Mutta millä keinoin verkkokauppa on saatu noinkin hurjaan kasvuun?

”Me menemme laatu ja hinta edellä. Aina, ihan aina on ollut ajatuksena, että meillä myytävien tuotteiden pitää olla laadukkaita ja hinnaltaan sellaisia, että niistä voisin itse maksaa saman verran. Meidän tuotteidemme palautusprosentti on pieni, viime vuonna se oli alle prosentin. Pandemian alussa tuplasimme markkinointibudjettimme, mikä osoittautui järkeväksi ja onnistuneeksi liikkeeksi. Tietysti olemme samalla kehittäneet verkkokauppaa, vaikutettu käyttökokemukseen ja parannettu hakukonenäkyvyyttä. Kahteen seikkaan olemme panostaneet pitkäjänteisesti, eli siihen, että keskiostoksen määrä kasvaa ja että meillä on palaavia asiakkaita. Pyrimme saamaan nykyiset asiakkaat tilaamaan verkkokaupasta useammin.”



Backstage Rock Shopissa ei tehdä töitä kurttuotsaisesti, vaan rakkaudesta lajiin.

Kuva: Timo Lepistö


Hyvä maine kiirii


”Yrittäjyydestä ja firman pyörittämisestä voin kertoa kokemuksesta sen, että aivan varmasti saat hakata päätä seinään, joskus tosi paljon. Asiat eivät lähde sujumaan aina kolmannellakaan yrittämisellä. Mutta lannistua ei kannata. Olen nimittäin huomannut, että kun itse uskoo asiaansa, tekee asiat hyvin ja sovitusti ja on luottamuksen arvoinen, niin hommat sujuvat ja hyvä maine kiirii. Hyvät asiat seuraavat hyviä asioita. Se on vaan niin totta. Ydinarvoni yrittäjänä on: pidä ihminen ihmisenä. Ideana meillä ei ole se, että tehdään helvetisti rahaa. On hyvä ja riittävää, että saadaan eläminen ja lainat maksettua tällä työllä, mutta me teemme tätä rakkaudesta lajiin.”

Matti kertoo, että jatkossakin halutaan kasvaa maltilla. Kiinnostusta kasvuun vain kasvamisen vuoksi ei ole, mutta toki kansainvälistyminen ja tapahtumamyynnin laajentaminen ovat mielessä. Backstage Rock Shop tekee myös omia levyjulkaisuja ja Tampereen uuteen Nokia Arenaan on avattu Eppu-aitio, joka on Eppu Normaalin, ProPromotion Oy:n ja Backstage Rock Shopin yhteisaitio, ja joka on vuokrattavissa tapahtumiin ja kokouksiin. Ydinhommat toimistolla ja varastolla hoituvat pienellä, noin kymmenellä vakituisella työntekijällä. Sesonkeihin palkataan kiireapulaisia ja freelancer-myyjiä keikoille ja festareille.

”Ihmisten kanssa toimiminen on mukavaa. Pidän uusien ihmisten tapaamisesta. Minun yrittäjyyteni on elämäntapa-tekemistä, ei kurttuotsaista Excelin seuraamista. Olemme pitäneet huolta artisteista korona-aikana ja toteuttaneet muutaman tukikampanjan, joiden tuotot on ohjattu taloudellisia tappioita kärsineille artisteille. Kampanjat ovat olleet artistien faneille ja muutoinkin meidän asiakkaille tärkeitä. Tätä kautta he ovat tukeneet myös Backstage Rock Shopia ja me olemme saaneet uskollisia asiakkaita. Hyvä seuraa hyvää.”



VIRTUAALITAIKUUTTA


Myös taikuuden ammattilainen, yksi Suomen tunnetuimmista ammattitaikureista, Joni Pakanen tekee työtään rakkaudesta lajiin. ”Olin kuuden tai seitsemän vanha, kun serkkupoikani näytti minulle taikatempun ja vuonna 1995 pääsin avustamaan taikuria eräässä tilaisuudessa. Aloin opetella taikatemppuja, mutta tärkeää myös oli, että vanhempani tukivat minua ja antoivat harrastaa, luoda omaa unelmaa ja ammattia.”

”Olen yksinyrittäjä, mutta ehkäpä poikkeuksellisesta tämän muotoisessa toiminnassa on se, että minulla on jo pitkään ollut luotettava viisihenkinen neuvonantajaryhmä, jonka kanssa hiotaan strategiaa ja mietitään, mihin suuntaan toimintaa kannattaa viedä. Kun korona tyhjensi kalenterin keikoista, piti keksiä uutta. Strategiaryhmän toimesta lähti liikkeelle keväällä 2020 idea virtuaaliesityksistä. Olen opiskellut mediatuottajaksi ja tällä osaamisella on ollut paljon merkitystä siihen, että sain nopeasti uuden median haltuun”, kertoo Joni taustastaan ja matkastaan virtuaalitaikuuteen.

Virtuaalishow´n kasaaminen on vaatinut valtavan määrän aikaa ja panostusta testailun kautta. Ensimmäisen koronakevään Joni teki ilmaisia livelähetyksiä Facebookissa seuraajilleen, joilta sai tärkeää palautetta ja tukea. Ihan alkuun hän ei uskonut, että kukaan maksaisi virtuaalitapahtumista, mutta seuraavana syksynä strategiaryhmän myötä syttyi kipinä sellaisen palvelun tuotteistamiseksi, jota voi myydä pikkujoulusesonkia varten. Syksystä 2020 tulikin Joni Pakasen siihenastisen uran kiireisin kausi.


Virtuaalishow´t ovat pitäneet Joni Pakasen kiireisenä.

Kuva: Lauri Laukkanen



Virtuaalimaailmasta ei ole paluuta takaisin


Vaikka livekeikoille on jo päästy, Jonille on koko ajan vahvistunut ajatus siitä, että hänen kohdallaan virtuaalikeikat eivät ole laastari pandemia-ajalle, vaan ne tulevat jatkumaan pysyvästi. Alkuun virtuaalikeikkojen hinnoittelu oli vaikeaa, koska siitä ei ollut kokemusta, mutta Jonin mukaan tällä hetkellä ne ovat samanarvoisia kuin livekeikat - paikoin arvokkaampiakin. Virtuaalimaailma on vienyt mukanaan ja kehittämistavoitteena, unelmana on kansainvälistyminen ja hybridimallin luominen siten, että virtuaalikonseptia voi hyödyntää livelavoilla.

”Näissä on potentiaalia. Tällä hetkellä suunnittelen enemmän virtuaalikeikkojen kehittämistä kuin live-esiintymisiä. Voin tavoittaa laajoja yleisöjä ympäri maailmaa joutumatta matkustamaan. Olen pohtinut, että jatkossa meille jää kapeammalle kaistaleelle osa virtuaaliesitysten tekijöiksi, kun taas loput jatkavat livepuolella. Minä aion tehdä molempia tulevaisuudessa. Se vaatii uuden opettelua ja tekniikan haltuunottoa, mutta uudet teknologiat kiinnostavat paljon. Olen yksin lavalla enkä voi monistaa itseäni, joten livekeikkojen skaalaaminen on vaikeaa, mutta hybridinä voin tehdä skaalautuvia tuotteita.”

On selvää, että livekeikka ja virtuaalikeikka eroavat toisistaan, eikä live-esitystä voi siirtää suoraan virtuaalitaikuuteen. Joni Pakanen on joutunut miettimään konseptin täysin uusiksi. On täytynyt suunnitella, miten tehdä taikuutta kameralinssin kautta ja miten saada yleisö osallistumaan.

”Tällä hetkellä tärkeintä on miettiä, miten saan osallistettua katsojat, miten saan esityksissä luotua sellaista elämystä ja kokemusta, joihin katsoja pääsee käsin kosketeltavasti mukaan. Haluan erityisesti puhua kokemuksesta, koska minun esityksissäni on tärkeää, että katsoja saa olla osana esitystä ja vaikuttaa siihen miten esitys kulkee. Taikuus on aina ollut leipää ja sirkushuveja ja se on yksi maailman vanhimmista ammateista. Taikuus on perinteisesti livetyötä ja live-esityksessä kaikki ovat saman katon alla, mutta nyt kukin seuraa esitystä omassa tilassaan. Virtuaalitaikuudessa pitää saada yleisö pääosaan. Pääosassa ei ole enää taikuri, vaan se mitä yleisö kokee. Hybriditapahtumassa voin yhdistää live- ja virtuaalielämyksen parhaat puolet.”

”Se, että on pitänyt virtuaalitaikuuden vuoksi keksiä uutta, ei ole aiheuttanut painetta. Olen kokenut kaiken inspiroivana, positiivisena stressinä ja virtuaalisuus kipinöi paljon. Viimeisinä vuosina olin ollut jo hieman rutinoitunut omassa työssäni. Koronan alettua tuli iso into työhön ja kaikki uusi muuttui mielenkiintoiseksi. Virtuaalitaikuus on vienyt mukaan ja sen vuoksi sitä on jaksanut kehittää, ja olen laittanut kaiken liikenevän ajan siihen. Siksi se on myös kantanut hedelmää ja siksi siitä tuli hyvä tuote”, iloitsee Joni Pakanen ammattiylpeydellä.



Teksti: Anu-Katriina Perttunen

113 views