Creative Finlandin sparraukset luoville toimijoille

Creative Finlandin verkkosparrauksissa haetaan yhdessä suuntaa tulevaisuuteen.

Tutustu ohjelmaan alla!

 

Uutta suuntaa ja muutoskykyä - näkökulmia murroksessa pärjäämiseen

Johanna Karppinen, Friday Capital Oy

Creative Finlandin sparraukset jatkuvat uudella otteella! Johanna Karppisen kuratoimassa haastattelu- ja keskustelusarjassa haetaan näkökulmia, inspiraatiota ja työkaluja muutostilanteissa pärjäämiseen ja uudistumiseen omien alojensa huipuilta. Avainteemoja ovat resilienssi, itsensä ja yrityksen muutoskykyisyyden kasvattaminen, yrityksen identiteetti, strategia, markkinointi, kansainvälistyminen.

Zoom-alustalla järjestettävän tilaisuuden haastatteluosio kestää noin 30 minuuttia, jonka jälkeen keskustelua käydään chatissa lähetettyjen kysymysten pohjalta.

Ilmoittaudu 30.9. tilaisuuteen (Ulrika Björkstam) 28.9. mennessä täältä

Ilmoittaudu 6.10. tilaisuuteen (Jukka Immonen) 4.10. mennessä täältä

Ilmoittautuminen 13.10. tilaisuuteen (Ami Hasan) 11.10. mennessä täältä

Ilmoittaudu 20.10. tilaisuuteen (Elli Toivoniemi) 18.10. mennessä täältä

Tuottaja ja ohjaaja sekä yksi tuotantoyhtiö Tuffi Filmsin omistajista ja perustajista
Elli Toivoniemi tiistaina 20.10. klo 10-11

Haastattelu- ja keskustelusarjamme laajenee entisestään, kun saamme tiistaina 20.10. klo 10–11 vieraaksemme elokuvatuottaja Elli Toivoniemen. Keskustelun aiheena on epäselvissä tilanteissa pärjäämisen kyky: millaista on yrityksen luotsaaminen ajassa, jossa jo valmiiksi epävarmuuksille perustuva toiminnan suunnittelu saa uudenlaisia paineita? Elli kertoo oman työn sekä yrityksen johtamisesta alalla, jolle normaalitilanteessakin tyypillistä on epävarmuus, nopeat muutokset sekä riippuvuus ulkopuolisista seikoista: rahoituksen järjestyminen tuotanto kerrallaan, luovan alan osaajien ’manageeraus’ ja työntekijöiden määrän suuri vaihtuvuus tilannekohtaisesti. Miten käy yrityksen strategian, kun lähitulevaisuuden näkymät ovat enemmän kuin sumeat? Millaisia toimia vaaditaan tässä ajassa – millaiset toimenpiteet toimivat ja mitkä eivät?

 

Elli Toivoniemi on suomalainen tuottaja ja ohjaaja sekä yksi 10-vuotiaan tuotantoyhtiö Tuffi Filmsin omistajista ja perustajista. Toivoniemi on tuottanut kymmeniä kansainvälisesti palkittuja ja levitettyjä elokuvia, mm. neljä Jussi-ehdokkuutta saanut Tottumiskysymys (2019), yhdessä Venla Hellstedtin kanssa tuotettu Hölmö nuori sydän (2018), joka palkittiin Berliinin elokuvafestivaalilla Kristallikarhulla, sekä elokuvateattereissa parhaillaan ohjelmistossa oleva Seurapeli. Toivoniemen tuotantoihin kuuluvat myös paras lyhytelokuva Oscar-ehdokas Pitääkö mun kaikki hoitaa? (2012), dokumenttielokuvat Hobbyhorse Revolution ja Ei koskaan enää (2018) sekä mm. Chicagossa palkittu, seitsemän Jussi-ehdokkuutta ja parhaan pohjoismaisen elokuvan ehdokkuuden saanut pitkä näytelmäelokuva Hyvä poika (2011).

Ulrika Björkstam: Voimavarana resilienssi

keskiviikkona 30.9.2020 klo 10-11

(mennyt tapahtuma, kooste tulossa)

Ensimmäisenä Creative Finlandin virtuaalilauteille Johannan kanssa astuu valmentaja, kirjailija Ulrika Björkstam ja keskustelussa keskitymme resilienssiin eli muutoskykyisyyteen, itsen johtamisen taitoihin ja muutoskykyisyyden kasvattamiseen - teemoihin jotka ovat Ulrikan työn keskiössä. 

Ulrika on työskennellyt suomalaisyritysten parissa yli 10 vuoden ajan. Hän yhdistää valmennuksiinsa taustansa tulevaisuuden ennakoinnin parista ja haastaa kuulijansa ajattelemaan, minkälaista tulevaisuutta luomme niin yksilö- kuin yhteisötasollakin. Vakavasta lentokoneonnettomuudesta selviytyminen ajoi Ulrikan opiskelemaan ajattelun vaikutusta yksilön toiminnan taustalla ja perehtymään resilienssiin. Hän onkin Suomen ensimmäinen CReC-sertifioitu resilienssivalmentaja. Ulrikan käyttämät valmennusmetodit yhdistettynä tulevaisuusajatteluun tarjoavat käytännönläheisen tavan omaksua uutta tietoa ja saada aikaan haluttuja muutoksia paremman tulevaisuuden edistämiseksi. Ulrikan kutsumuksena on olla rakentamassa maailmaa, jossa ihminen nähdään kokonaisuutena ja jossa mielen hyvinvointiin panostetaan yhtälailla kuin nyt panostetaan fyysiseen hyvinvointiin. Nykyään hän toimii valmennusyrittäjänä yrityksessään GoodCo Oy.

Musiikkituottaja, säveltäjä Jukka Immonen

tiistaina 6.10. klo 10-11

(mennyt tapahtuma, kooste tulossa)

Jukka vaikuttaa useiden kotimaisten ja ulkomaisten artistien levyillä säveltäjänä, tuottajana, äänittäjänä ja miksaajana - pitkä lista sisältää muiden muassa Anna Puun, Vesalan, Anna Abreun, Anssi Kelan, Jenni Vartiaisen, Elastisen, norjalaisen Margaret Bergerin ja ruotsalaisen Vincentin. The Fried Music -yhtiön perustajana ja luovana johtajana Jukka toimii musiikkialan ytimessä ja on eturivin paikalta nähnyt ja kokenut koronaviruksen vaikutukset koko musiikkitoimialaan. 

Miten maailman äkkipysähdys on vaikuttanut ajatteluun yrityksen kehittämisestä? Kuinka pitää katse sinnikkäästi tavoitteessa ja miten puolestaan tunnistaa strategian muuttamisen välttämättömyys? Keskustelua myös verkostoista, suhteista ja kansainvälistymisestä. 

Brändäyksen ja markkinointiviestinnän Grand Old Man, Hasan & Partners Groupin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja, Art Directors' Club of Europen presidentti

Ami Hasan

tiistaina 13.10.2020 klo 10-11

(mennyt tapahtuma, kooste tulossa)

Monia suhdannevaihteluita ja olosuhteiden muutoksia omassa yrityksessään ja asiakaskunnassaan nähneeltä ja kokeneelta Amilta haetaan perspektiiviä muutostilanteiden ennakointiin, kumppanuuksien rakentamiseen ja riskeihin suhtautumiseen. Brändäyspuheelta ja markkinoinnin merkityksen reflektoinnilta ei vältytä.

Kuva: Pekka Mustonen

Friday Capital auttaa kasvuhaluisia luovien alojen yrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä, rakentaa verkostoja ja koordinoi yksityistä rahoitusta elokuva- ja tv-tuotannoille. Yrityksen toimitusjohtaja Johanna Karppinen on aikaisemmin toiminut elokuva ja TV-alan kansainvälistymistä edistävän Audiovisual Finlandin toiminnanjohtajana (nyk. APFI ry), perustanut ja vetänyt Lapin elokuvakomissiota sekä toiminut Italiassa suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymisen parissa. Pk-yritysten haasteet, kuten strategian luominen ja kehittäminen, kansainvälistyminen, rahoitus ja erottautuminen ovat lähellä sydäntä.

JOHANNAN LINKEDIN PROFIILI

Creative Finlandin sparraukset luoville toimijoille

Creative Finlandin verkkosparrauksissa haetaan yhdessä suuntaa tulevaisuuteen.

Tutustu ohjelmaan alla!

Melkein kaikki meni vai menikö?
 Miten tästä eteenpäin?

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Finland tarttuu tapahtuma-alan ajankohtaiseen tuskaan ja muuttuneeseen tilanteeseen ja tarjoaa liiketoiminnan kehittämiseen sparrausta, joka on suunnattu erityisesti tapahtumajärjestäjille: alan yrittäjille ja yritysten johtavissa asemissa työskenteleville.

 

Jaamme ryhmässä kokemuksia ja pyrimme löytämään tapahtumien tuottajien ja muiden tapahtuma-ammattilaisten avuksi hyviä käytäntöjä. Neljän teeman ympärille rakennetussa sparrauksessa pureudutaan tapahtumaliiketoiminnan tämän hetken ydinkysymyksiin, joihin kaikkiin ei vielä löydy vastauksia. Mutta - se mitä tiedetään, nostetaan esiin esimerkein ja keskustellen vierailevien, kokeneiden ammattilaisten kanssa. Jokainen sparraustilaisuus sisältää alustuksen.

Ilmoittaudu valmennukseen TÄSTÄ!

Mistä leipää?
Löytyykö live-alalle uudessa tilanteessa ansainnan logiikkaa? 

to 29.10. klo 10-12
 

Onnistuuko joku ansaitsemaan elantonsa verkkotapahtumissa, pienissä kokoontumisissa tai hybriditapahtumissa? Hybriditapahtumien plussat ja miinukset. Onko keksitty jotakin, jonka voimme pitää silloinkin kun maailma ”palaa ennalleen”?  Mitä tarvitaan verkkomenestykseen? Voiko tapahtumateollisuus oppia jotakin muilta elämän alueilta? Kirkko on saanut uutta yleisöä verkossa ja urheilumaailma on tottunut toimimaan sekä sähköisissä medioissa että livenä.

 

Sparraajat: Outi Raatikainen ja kaupallinen johtaja Anu Kauppi / Live Nation Oy

 

 

Uusi digiarki!
Verkkotapahtuman sisällöt, verkostot ja osaaminen

to 12.11 klo 10-12

Verkkoon siirryttäessä sisältö on kaikki. Osaavatko tapahtumat tehdä asiat sisällön kiinnostavuuden kannalta hyvin? Mennäänkö liikaa teknologia edellä, miten syntyy hyvä virtuaalikokemus? Yritystapahtumat ja messut voidaan toteuttaa verkossa. Onnistunut tapahtumatuotanto on ison osaajaverkoston yhteistyön summa: Onko tekijäjoukon ekosysteemiin tulossa uusia, tarvittavia kumppanuuslenkkejä, jotta homma toimii? Miten hybriditapahtumassa saadaan osallistujat tasaveroisiksi ja kuinka otetaan digitaalisen fasilitoinnin välineet haltuun?

Sparraajat: Outi Raatikainen ja CEO Jyrki Aittola, Woltti Group

 

 

 

Kuinka muistutan olemassa olostani ja saavutan uusia yleisöjä?
Markkinointia ja viestintää verkossa.

to 19.11 klo 10-12

Kilpailu huomiosta on kovaa ja nimen esillä pitäminen vaatii panostusta ja osaamista verkkoviestintään ja markkinointiin. Riittääkö pienen yleisön tietoisuuteen päätynyt online-tapahtuma, vai pitäisikö tavoitella uusiakin yleisöjä? Nyt viimeistään on pantava kuntoon omat työvälineet ja käytännöt. Kuinka tapahtumien tekijät voivat hyödyntää dataa ja muuta saatavilla olevaa tietoa oman markkinointiviestintänsä tueksi?

Sparraajat: Outi Raatikainen ja projektipäällikkö,

sometuottaja Hanni Vakkilainen, Pink Eminence Oy

Tapahtuma-ammattilainen:
voisitko hyödyntää osaamistasi muillakin aloilla?

to 26.11 klo 10-12

Yhteinen sparrauskeskustelu ja kokemusten jakaminen siitä, mihin kaikkeen muuhun tapahtumien tekijöiden kovaa osaamista voidaan tarvita. Voidaanko myydä osaaminen toisille aloille? Saataisiinko tapahtumantekijöiden osaamisella vaikkapa terveyskeskusten jonot ja logistiikka kuntoon?

Sparraaja: Outi Raatikainen

Ilmoittaudu valmennukseen TÄSTÄ!

Sparrauksen vetää toimitusjohtaja Outi Raatikainen, Pink Eminence Oy.
Outilla on useiden vuosien kokemus tapahtumien tuottamisesta, markkinointiviestinnästä ja yritysyhteistyöstä. Pink Eminence on erikoistunut tapahtumien, niiden ympäristöjen, tilojen ja kulttuurikohteiden toiminnan konseptien ja liiketoiminnan kehittämiseen, elinkeinoelämän ja kulttuuristen sisältöjen tuntemiseen ja yhdistämiseen.

Menneet sparraukset

 

Rakenna siltaa – keskity ja selviydy!

Pekka Krook, Sparraustehdas

Torstai 14.5.2020 klo 9-16

Verkkoneuvonta Zoomissa

Ilmoittautuminen päättynyt.

Kriisin keskellä, epävarmoina aikoina on tärkeää keskittyä olennaiseen ja välttää hätiköintiä. Tilannekohtaisten pikaratkaisujen lisäksi on hyvä pysähtyä yhdessä analysoimaan ongelmia ja löytää niihin ratkaisuja osana laajempaa kokonaisuutta. Ehkä joudut tekemään vaikeitakin päätöksiä ja kaipaat vahvistusta omille ajatuksillesi ulkopuolisen asiantuntijan kautta.

 

Luovien alojen yritysklinikassa etsitään yhdessä keinoja ja työkaluja. Olisiko löydettävissä uusia ideoita? Miten voisit hyödyntää omaa ja tiimisi osaamista uusiin mahdollisuuksiin?

Creative Finlandin klinikkapäivän asiantuntijana on fokusoinnin erityisosaaja, Sparraustehtaan Pekka Krook, joka on vuodesta 2003 lähtien keskittynyt sparraamaan luovien alojen yrittäjiä, yhdistyksiä ja freelancereita.

 

Pekka on yrittäjänä kokenut 1990-luvun laman ja oppinut, että vakavankin kriisin keskellä on tärkeää nähdä toivo. Osa toivoa on kirkastaa toiminnan tarkoitus. Sitä kohti kuljetaan teko kerrallaan. Luovassa työssä tekijä tarvitsee myös vahvaa itsetuntoa, sen vahvistaminen on Pekan sparrauksen ytimessä.

 

Maksuton luovien alojen yritysklinikka on tarkoitettu toimijoille, jotka etsivät ratkaisuja koronakriisin yli sekä toimintakeinoja tulevaan ja uuteen markkinatilanteeseen.

 

Verkkoklinikan kesto on 45-50 min / asiakas. Voimme palvella yritysklinikassa vain kuutta yritystä, teemme valinnat ennakkolomakkeen perusteella. Ilmoittautuminen on päättynyt.

Luovan ammattilaisen hyvinvointi ja uudistuminen

Virpi Haavisto, Avantage

 

Maanantaina 18.5. klo 13-14

Verkkoneuvonta Zoomissa

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Mitä on luovan ammattilaisen kokonaisvaltainen hyvinvointi? Miten edistää omaa hyvinvointia ja uudistumista? 

 

Tietoiskun teemoina ovat:

- Luovan työn ja tekijän erityispiirteet

- Toimintakyvyn säilyttäminen paineisissa tilanteissa

- Motivaation ja merkityksellisten tavoitteiden ja askelmerkkien tunnistaminen

- Luovan ammattilaisen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tasapaino

- Luovan ammattilaisen uudistumisen ja omien kehityskohteiden tunnistaminen

Luovan yhteisön valmentava johtaminen

Virpi Haavisto, Avantage

 

Keskiviikkona 20.5. klo 13-14

Verkkoneuvonta Zoomissa

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Miten johtaa luovista ihmisistä koostuvaa yhteisöä merkityksellisellä, motivoivalla ja vaikuttavalla tavalla?

Mitä erityistä tulee ymmärtää?

 

Tietoiskun teemoina ovat:

- Luovien ammattilaisten yhteisön erityispiirteet

- Johtamiskäsitys

- Valmentava johtaminen

- Uudistumisen ja kehittymisen prosessi

- Luovan yhteisön strategiaprosessi

Virpi Haavisto on luovien ammattilaisten ja yhteisöjen auttamiseen erikoistunut ammatticoach. 

Virpi työskentelee yhteistyössä luovien yksilöiden, tiimien ja yhteisöjen kanssa auttaen kasvussa, kehittymisessä ja uudistumisessa. Teemat liittyvät yksiöiden hyvinvoinnin ja kehittymisen tukemiseen ja yhteisöjen johtamisen, kulttuurin, vuorovaikutuksen ja yhteistyön vahvistamiseen. Hänen oma taustansa on työpsykologiassa, johtamisessa ja organisaatiokäyttäytymisessä, graafisessa suunnittelussa ja -tekniikassa, muotoilujohtamisessa, yritysstrategiassa ja luovuustutkimuksessa, erityisesti tunteissa luovassa työssä. 

Virpi on luovan työn edesauttamiseen erikoistuneen coachingtoimisto Avantagen vetäjä. 

Luovan alan yrittäjä:

Perusasiat hallintaan muutostilanteessa!

Touko-kesäkuun ryhmä

Pirjo Suhonen, Helsinki Design Brewery 

Valmennukseen valitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella rajallinen määrä osallistujia, joiden toivotaan sitoutuvan kaikkiin neljään valmennusosuuteen Zoom-verkkotyökalussa. ​

Ilmoittautuminen on päättynyt. 

Tuotteistus

26.5. klo 10-12

Mitä osaamista yrityksessä on? Miten se voidaan tuotteistaa myytäviksi tuotteiksi ja palveluiksi?

 

Hinnoittelu ja jakelukanavat
2.6. klo 10-12
 

Onko hinnoitteluymmärrys kohdillaan? Mihin hinnoittelu perustuu ja miten sitä täytyy mahdollisesti muuttaa, kun jakelukanavaratkaisut muuttuvat?  Mitkä ovat olemassa olevat jakelukanavat?

 

Markkinointiviestintä ja kansainvälistyminen
9.6. klo 10-12

Miten lähteä kansainvälistymään? Millaisia resursseja kansainvälistyminen vaatii ja mitä kansainvälistymisen muotoja ja toimintatapoja on tarjolla?

 

Myynti ja verkostoituminen

17.6. klo 10-12

Myynnin ulottaminen koko yrityksen organisaatioon ja myynnin strateginen suunnittelu ja seuranta ovat avainasemassa kannattavan liiketoiminnan rakentamisessa. Verkostoituminen ei tapahdu itsestään, sen avulla voidaan kasvaa, mutta siihen pitää resursoida aikaa ja voimavaroja.

KTM Pirjo Suhonen on toinen Ivana Helsingin perustajista, ja vastannut kahdenkymmenen vuoden ajan sekä Ivana Helsingin tuotteiden että muotoiluosaamisen kansainvälisestä myynnistä. Pirjo on ollut konsultin roolissa usean suomalaisen tuote- ja palveluinnovaation kansainvälistämisessä ja hänellä on laaja-alainen näkemys liiketoiminnan mahdollisuuksista ja haasteista.

Asiakaslähtöinen kehittäminen

ja tulevaisuuden mahdollisuudet

Heidi Hyytiäinen & Nuppu Gävert,

Pentagon Design Oy

Valmennukseen valitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella rajallinen määrä osallistujia, joiden toivotaan sitoutuvan ja osallistuvan kaikkiin kolmeen valmennusosuuteen Zoom-verkkotyökalussa. ​

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Asiakaslähtöinen kehittäminen

ma 1.6. klo 13-14
45 min + 15 min Q&A

Luennon jälkeen ymmärrät asiakaslähtöisen kehittämisen perusteet ja hyödyn liiketoiminnan kehittämiselle, sekä tutustut asiakaslähtöisen kehittämisen menetelmiin.

 

Trendit ja tulevaisuuden mahdollisuudet

ke 3.6. klo 10-11
45 min + 15 min Q&A

Luennolla perehdyt trenditutkimukseen, sen menetelmiin ja hyödyntämiseen oman toimintasi kehittämisessä. Luennon lopuksi saat kotitehtäviä, joilla sovellat oppimaasi oman yrityksesi tai organisaatiosi toimintaan.

 

Tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksien sparraus

pe 5.6. klo 13-15
2 h

Osallistujille järjestetään sparraussessio, joka pohjautuu 3.6. kotityönä tehtyjen tehtävien tuloksiin ja osallistujien kehitystarpeisiin ja haasteisiin. Sparraussessiossa käydään yhdessä muiden osallistujien kanssa läpi osallistujien työn tuloksia ja heränneitä kysymyksiä. Yhteistyöstäminen mahdollistaa vertaisoppimisen ja monen ihmisen voimin toteutetun yhteisideoinnin.

Heidi Hyytiäinen
Design Consultant, M.Sc. (Econ)/IDBM
Heidillä on yhdeksän vuoden kokemus muotoilualalta. Hänen erityisosaamisalueitaan ovat asiakaslähtöinen palvelu- ja konseptikehittäminen, asiakaskokemusten kehittäminen ja monialaisen yhteistyön fasilitointi. Hän jatkaa myös tällä hetkellä opintojaan kansainvälisessä EMBA in Creative Leadership -ohjelmassa.

Nuppu Gävert
Senior Strategist, M.Soc.Sc. (Sociol.)
Nuppu on työskennellyt yli 14 v. strategisen palvelumuotoilun ja yhteiskuntatieteellisen
tutkimuksen parissa. Hän on erikoistunut tuomaan asiakasymmärryksen ja ennakointitiedon osaksi monialaisia muotoilu- ja innovaatioprosesseja sekä kehittämään uusia yhteiskehittämisen prosesseja ja työkaluja. 

Luovan ideoinnin avulla uudenlaisia näkökulmia

Elina Järvinen ja Tomi Tallqvist,

ABCC Ananas, Bananas & Cucumber Creative Oy

Valmennukseen valitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella rajallinen määrä osallistujia, joiden toivotaan sitoutuvan ja osallistuvan molempiin valmennuksiin Zoom-verkkotyökalussa. ​

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Nyt tarvitaan täysin uudenlaisia ideoita ja ratkaisuja! 

Luovan ideoinnin avulla uudenlaisia näkökulmia

to 11.6. klo 10-11 aloitusluento
 

Ideasta toimivaksi palveluksi

pe 12.6. klo 10-12  ryhmäsparraus, työkalun harjoittelua

Muotoilija on ammatiltaan luova ongelmanratkaisija. Muotoilun ideointimenetelmiä ja -tapoja voi kuitenkin hyödyntää kuka tahansa. Uusien ideoiden löytäminen ei aina ole helppoa varsinkin, jos haaste on monimuotoinen, aikataulu kireä ja ratkaisumahdollisuudet rajatut.

 

Valmennuksessa opitaan muotoilun menetelmiin kuuluva ideointitekniikka, jonka avulla pystytään nopeasti ratkomaan viheliäitäkin haasteita. Luova ideointi synnyttää uusia yhdistelmiä, ratkaisuja, innovaatioita, toimintatapoja ja palveluideoita, jotka vastaavat yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin.

Valmennuksesta ja ryhmäsparrauksesta:

     • saat konkreettisen työkalun oman toimintasi kehittämiseen kriisi- ja muutostilanteessa

     • voimaannut muutoksen tekemiseen ja uusien mahdollisuuksien näkemiseen

     • kasvatat ymmärrystä ja osaamista käyttäjälähtöisen kehittämisen ja palvelumuotoilun 

        hyödyntämisestä liiketoiminnan, palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä

ABCC eli Ananas, Bananas & Cucumber Creative Oy on palvelumuotoiluun ja tiedon visualisoimiseen erikoistunut muotoilutoimisto.

 

Elina Järvisellä ja Tomi Tallqvistilla on yli kymmenen vuoden kokemus laaja-alaisista yhteissuunnittelun projekteista, ideointiprosessien hallinnasta, ideoiden visualisoimisesta ja jäsentelystä sekä asiakasymmärryksen tuomisesta palveluiden kehitysprojekteihin.

Kurkistus yksityisen sijoittajan mielenmaisemaan – mitä ottaa huomioon kun hakee yksityistä sijoitusta. 
Johanna Karppinen & Mikko Leino, Friday Capital Oy

Huom! Voit ilmoittautua yhteen tai useampaan valmennussessioon.

Valmennuksiin Zoom-verkkotyökalussa valitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella rajallinen määrä osallistujia. ​

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Valmistautuminen yksityisen rahoituksen hakemiseen

yritykselle tai hankkeelle

ke 10.6. klo 14-16
 

Keskustelevan tilaisuuden sisältönä on valmistautuminen yksityisen rahoituksen hakemiseen yritykselle tai hankkeelle. Tilaisuudessa käsitellään seuraavia teemoja: 
• Päivitys erilaisten sijoittajien toimintatapoihin ja rooleihin (venture, buyout, ever greenit, enkelisijoittajat, family officet) 
• Materiaalit, joilla lähestyä sijoittajaa - hyvän pitch deckin tunnusmerkit, ajatuksia rakenteesta 
• Hyvän suullisen pitchin tunnusmerkit ja vaaran paikat 

 

 

Strategia – yrityksen selkäranka

to 11.6. klo  13-14
 

Etenkin äkillisesti muuttuvassa tilanteessa on hyvä pysähtyä perusasioiden äärelle. Kutsumme sinut tarkastelemaan yrityksen selkärankaa, strategiaa. Strategia vastaa yrityksen tärkeimpiin kysymyksiin ja ohjaa valintoja: auttaa valitsemaan tärkeimmät taistelut.  Tilaisuudessa käydään keskustelevasti ja käytännönläheisesti läpi viimeisimpiä strategian kirkastamiseen ja jalkauttamiseen suunniteltuja työkaluja.

 

Yrityskohtainen sparraus strategian kulmakivistä & yksityinen rahoitus

ma 15.6. klo 12-15 (kesto 45 min / asiakas) 

ti 16.6. klo 9-12 (kesto 45 min / asiakas)
 

Yrityskohtainen sparraus strategian kulmakivistä & yksityisestä rahoituksesta. Sparrauksiin valitaan kuusi osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Sparrauksen kesto on 45 min / asiakas.

Huom! Mikäli suunnittelet yksityisen rahoituksen etsimistä yrityksellesi, voimme keskittyä asioihin, joihin sijoittaja erityisesti kiinnittää huomiota. Voit myös ehdottaa etukäteen aiheet mistä, erityisesti haluaisit keskustella. 
 

Friday Capital auttaa kasvuhaluisia luovien alojen yrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä, rakentaa verkostoja ja koordinoi yksityistä rahoitusta elokuva- ja tv-tuotannoille. Yrityksen toimitusjohtaja Johanna Karppinen on aikaisemmin toiminut elokuva ja TV-alan kansainvälistymistä edistävän Audiovisual Finlandin toiminnanjohtajana (nyk. APFI ry), perustanut ja vetänyt Lapin elokuvakomissiota sekä toiminut Italiassa suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymisen parissa. Pk-yritysten haasteet, kuten strategian luominen ja kehittäminen, kansainvälistyminen, rahoitus ja erottautuminen ovat lähellä sydäntä.

Mikko Leino toimii hallituksen puheenjohtajana M1 Capital Oy:ssa (family office) ja partnerina M&M Growth Partners (family office). Leino on kokenut pääomasijoittaja, joka on sijoittanut useisiin kasvuyrityksiin ja toimii mm. Post Control, Combinostics ja Silo AI yhtiöiden hallituksissa. Leinon perustama Datawell Group kasvoi yhdeksi johtavista terveydenhuollon alueen teknologiayrityksistä, joka työllisti lähes 100 henkeä kun se myytiin teolliselle ostajalle 2015. Leino on lisäksi Stanfordin yliopiston SPARK-mentori ja jäsen Business Finlandin Nuoret Innovatiiviset Yritykset (NIY) -paneelissa. Hänet valittiin vuoden yrittäjäksi 2014 Espoossa.

Luovan alan yrittäjä:

Perusasiat hallintaan muutostilanteessa!

Elokuun ryhmä

Pirjo Suhonen, Helsinki Design Brewery 

Pirjo Suhonen pitää toisen sarjan suosittuja sparrauksiaan elokuussa!

Valmennukseen valitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella rajallinen määrä osallistujia, joiden toivotaan sitoutuvan kaikkiin neljään valmennusosuuteen Zoom-verkkotyökalussa. ​

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Tuotteistus

ti 11.8. klo 10-12

Mitä osaamista yrityksessä on? Miten se voidaan tuotteistaa myytäviksi tuotteiksi ja palveluiksi?

 

Hinnoittelu ja jakelukanavat
ke 12.8. klo 10-12
 

Onko hinnoitteluymmärrys kohdillaan? Mihin hinnoittelu perustuu ja miten sitä täytyy mahdollisesti muuttaa, kun jakelukanavaratkaisut muuttuvat?  Mitkä ovat olemassa olevat jakelukanavat?

 

Markkinointiviestintä ja kansainvälistyminen
ke 19.8. klo 10-12

Miten lähteä kansainvälistymään? Millaisia resursseja kansainvälistyminen vaatii ja mitä kansainvälistymisen muotoja ja toimintatapoja on tarjolla?

 

Myynti ja verkostoituminen

to 20.8. klo 13-15

Myynnin ulottaminen koko yrityksen organisaatioon ja myynnin strateginen suunnittelu ja seuranta ovat avainasemassa kannattavan liiketoiminnan rakentamisessa. Verkostoituminen ei tapahdu itsestään, sen avulla voidaan kasvaa, mutta siihen pitää resursoida aikaa ja voimavaroja.

KTM Pirjo Suhonen on toinen Ivana Helsingin perustajista, ja vastannut kahdenkymmenen vuoden ajan sekä Ivana Helsingin tuotteiden että muotoiluosaamisen kansainvälisestä myynnistä. Pirjo on ollut konsultin roolissa usean suomalaisen tuote- ja palveluinnovaation kansainvälistämisessä ja hänellä on laaja-alainen näkemys liiketoiminnan mahdollisuuksista ja haasteista.

Verkostojen rakentaminen ja uudet kumppanuudet

Liisa Kotilainen ja Timoteus Tuovinen,

Digital Media Finland Oy

Valmennukseen valitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella rajallinen määrä osallistujia, joiden toivotaan sitoutuvan ja osallistuvan molempiin valmennuksiin Zoom-verkkotyökalussa. ​

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Tietoisku ti 25.8.  klo 10-11

Ryhmäsparraus to 27.8. klo 10-12

Mitä jos lähtisit etsimään kasvua verkostoitumalla ja uusien kumppanien avulla?

Käytännönläheisessä tietoiskussa ja sen jälkeen toteutettavassa ryhmäsparrauksessa pääset

pohtimaan uusia suuntia itsellesi ja liiketoiminnallesi tutustumalla verkoston ja kumppanuuksien

arviointimalleihin. Valmennuksesta saat konkreettisia neuvoja ja esimerkkejä verkostosi rakentamiseen.

Tietoiskun ja ryhmäsparrauksen teemoja ovat:

- Oikeiden verkostojen tunnistaminen

- Systemaattinen verkostojen rakentaminen omaa osaamistasi hyödyntäen

- Uutta liiketoimintaa kumppanoitumalla: ilmeisin ei ole aina oikein

- Oman suunnitelman rakentaminen tietoiskun jälkeen

Tietoiskun ja ryhmäsparrauksen vetävät Liisa Kotilainen ja Timoteus Tuovinen. Digital Media Finland Oy on erityisesti luoviin aloihin keskittynyt business design -toimisto, joka on kehittänyt yritysten ja yhteisöjen liiketoimintaa jo vuodesta 2002.

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Essi Niemenmaa

+358 40 0187 618

essi.niemenmaa (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja, hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA