”Pitchauksesta voi myös nauttia!” – pitchausguru Sibylle Kurz valmensi LIFT Pitch -osallistujia

Updated: Oct 24, 2018

Saksalainen pitchausvalmentaja Sibylle Kurz piti Helsingissä LIFT Pitch -kilpailun osallistujille valmennuksen, jossa hän korosti viestintätaitojen merkitystä. Pitchauksessa tärkeää ei ole vain loistava idea, hyvä markkinointi tai vakuuttava rahoitussuunnitelma. Viestintätaidot – sanalliset ja keholliset – ovat oleellisia, mutta niidenkin edelle menee tarinankerronta.


LIFT Pitch -workshopissa kehitettiin sisältöä: mitä pitchaajat haluavat kertoa rahoittajille ja yleisölle. Sibylle Kurz painottaa, että kun viestin sanallinen puoli on kristallinkirkas, ei-sanallinenkin ilmaisu tuntuu turvalliselta ja tukee kehonkieltä. ”Jos en tunne turvalliseksi kertoa jotain, kehoni yrittää estää epäonnistumisen vetäytymällä poispäin”, Kurz kertoo.


”Jokainen ilmaisee itseänsä sanojen, eleiden ja liikkeiden avulla. Jotkut ovat hienovaraisempia ja toiset taas ilmaisuvoimaisempia. Ne kuuluvat ihmisen olemukseen samalla tavoin kuin sormenjäljet, iiriksen kuvio tai DNA”, Kurz valaisee kehonkielen merkitystä. Muut näkevät nämä merkit ja ymmärtävät ne alitajuisesti.


Myös valmennukseen osallistuneen Haruworksin Maija Arposen suurin oivallus syntyi muiden kuuntelemisesta: ”Projektin ja arvojen täytyy olla linjassa keskenään. Jos jokin pitchissä ei täsmää, kyse on luultavasti arvoristiriidasta”, hän kertoo.


Kurz ei kannata ajatusta, että kehonkieltä pitäisi muuttaa sen takia, että pitchaaja olisi enemmän läsnä tai houkuttelevampi: ”Se on tylsää ja jopa loukkaavaa. Pitchaus on vakavasti otettava viestintämuoto, jossa jaetaan tietoa omasta projektista mahdollisten tulevien liikekumppaneiden kesken.”


Vaikka pitchaus mielletään stressaavaksi ja vaativaksi tilanteeksi, Sibylle Kurz on varma, että prosessista voi myös oppia nauttimaan. ”Kyse on valmistelusta. Mitä haluan jakaa, missä kehitysvaiheessa projektini on, mitä voin tarjota – ja ennen kaikkea: mitä motiivini ja aikomukseni projektin kanssa ovat”, Kurz selventää. Kun pitchaaja tietää itse nämä asiat, ne voi kertoa suurella luottamuksella myös muille.


Kurzin 25-vuotisen pitchauskokemuksen pohjalta suurin virhe on tulla tilanteeseen ilman perusteellista valmistautumista ja kertomatta omaa tarinaansa: ”Mutta jos iloitset työskentelystä projektisi parissa, nautit myös sen pitchaamisesta!”.


Virheitäkään ei Kurzin mielestä tarvitse pelätä. ”Mitä siitä, jos sanat menevät sekaisin tai unohdat jotain? Yleisösi ei sitä tiedä”, Kurz painottaa. Kunhan pitchaaja ottaa virheet huumorilla ja nauraa niille itsekin, esityksestä voi tulla eläväinen ja mieleen jäävä. Kurz muistuttaa, että pitchaus on vain lähtökohta, keskustelun aloitus, ja sen jälkeen voi jatkaa syventävää keskustelua tuomariston ja rahoittajien kanssa.


Maija Arposelle LIFT Pitch -kilpailun suurin merkitys on siinä, kuinka se on antanut yritykselle syyn hioa tiimin yhteistyötä ja selventää mikä merkitys projektilla on heille kaikille. ”Koska kaikessa on kysymys ihmisten kanssa toimimisesta, tämä on ollut kullan arvoista”, Arponen toteaa. Hän odottaa kilpailulta mahdollisuutta tuoda Haruworks ensimmäistä kertaa yleisön eteen LIFTin kaltaisessa monipuolisessa tapahtumassa.


Myös Anna-Mari Niutanen Népra-yrityksestä odottaa kilpailulta hyvää yhteishenkeä ja paljon onnistumisia esiintymislavoilla: ”Toivon, että Népra saa tuomaristolta hyviä vinkkejä kansainvälistymiseen”.


LIFT Pitch -kilpailun semifinaalit pidetään Kaapelitehtaan Puristamossa torstaina 18.10. klo 9-12 osana LIFT-tapahtumaa. Loppukilpailu alkaa klo 15 Merikaapelihallissa. Pitchauskisa käydään englanniksi. Kilpailussa jaetaan rahapalkinnot: voittajalle 6 000 €, toiseksi tulleelle 3 000 € ja kolmannelle 1 000 €.


Tuomariston jäsenet:

Juliane Schulze (DE), Peaceful Fish

Riitta Palmén (FIN), Palmén & Charpentier

Juha Tynkkynen (FIN), Idealist Group


Loppukilpailussa mukana olevat yritykset ja yhteisöt:

Artist Residency Swap ry

D.I.E Tech Oy

Turre Legal

Myssyfarmi Oy

Barracuda Disaster

Aurora Careliensis

Point Particle

RaivioBumann

Haruworks Ltd

Népra

Magia Music & Media Oy

60 views

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Vappu Tainio

+358 400 187 618

vappu.tainio (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA