

Business Finlandin kampanja Creative Immersive Experiences yhdistää XR-teknologian, luovat alat ja teollisuuden. Sen tavoitteena on luoda ihmislähtöisiä ja innovatiivisia ratkaisuja, jotka vahvistavat Suomen osaamista ja kansainvälistä kilpailukykyä.
XR eli laajennettu todellisuus on yhteistermi teknologioille, jotka luovat immersiivisiä kokemuksia ja tehostavat aistihavaintoja. Sen piiriin kuuluvat muun muassa lisätty todellisuus (AR), virtuaalitodellisuus (VR) ja sekoitettu todellisuus (MR). Globaalit XR-markkinat kasvavat vauhdilla, ja niiden arvon arvioidaan nousevan jopa 13 biljoonaan dollariin vuoteen 2030 mennessä.
Immersiiviset teknologiat ovat nousseet yhdeksi Business Finlandin painopistealueeksi. Creative Immersive Experiences-kampanja tuo yhteen XR-kehittäjät, luovat alat, teollisuuden toimijat sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatiot. Kampanja on osa Business Finlandin Immersive Digital Life -missiota.
– Tässä on upea mahdollisuus lähteä tekemään uusia innovaatioita. XR ja teollisuus tarvitsevat luovaa osaamista, jotta ala saa todellista vauhtia. Tärkein etu, mitä luova talous voi tuoda XR-bisnekseen, on ihmislähtöisyys ja käyttäjäkokemuksen parempi ymmärtäminen, kertoo mission johtaja Sanni Siltanen.
Tavoitteena on rakentaa poikkialaisia ekosysteemejä, joissa eri alat kohtaavat ja synnyttävät ratkaisuja, jotka eivät vain vastaa markkinoiden tarpeisiin, vaan myös ylittävät ne.
– Keskeistä on verkostoituminen ja uusien kumppaneiden löytäminen, jotta osaaminen kohtaa ja syntyy jotain uutta, joka voi palvella teollisuutta tai tuottaa elämyksiä, Siltanen sanoo.
Miksi juuri XR ja luovat alat?
Suomessa luovat alat työllistävät yli 50 000 henkilötyövuotta ja tuottavat merkittävää liikevaihtoa, ja samaan aikaan XR-markkinat kasvavat voimakkaasti. Suomessa on jo vahvaa osaamista niin XR-teknologioissa kuin luovilla aloilla, ja niiden yhdistelmästä syntyy ratkaisuja, joilla on sekä kansallinen että kansainvälinen potentiaali.
– On myös tärkeää huomata, että kasvu ei koske pelkästään XR-tuotteita ja -palveluita. Vielä suurempi potentiaali syntyy, kun muut toimialat, kuten teollisuus, rakentaminen tai terveydenhuolto ottavat XR:n laajemmin käyttöön, Siltanen sanoo.
Ihmislähtöisestä ja luovasta otteesta on hyötyä, kun suunnitellaan käyttäjäystävällisiä ja elämyksellisiä XR-sovelluksia. Mahdollisuuksia on monilla eri aloilla.
– XR mahdollistaa teollisuuden, pelastusalan ja maanpuolustuksen koulutusten järjestämisen tilanteissa, jotka olisivat muuten liian vaarallisia tai kalliita toteuttaa. Virtuaaliympäristöissä voi myös hahmottaa rakennusten mittasuhteet ja tunnelman paremmin kuin pelkistä pohjapiirustuksista. XR-sovelluksia kehitetään myös yhä enemmän terveydenhuollon käyttöön, esimerkiksi diagnostiikkaan, kuntoutukseen ja mielenterveyspalveluihin, Sanni Siltanen kertoo.
XR-teknologian tuottama immersiivinen kokemus ei välttämättä edellytä älylaseja tai monimutkaista elektroniikkaa. Siltasen mukaan tärkeintä on valita oikea teknologia oikeaan tilanteeseen.
– Esimerkiksi Tampereen Muumimuseossa on toteutettu kevyt immersiivinen kokemus, jossa kävijän varjolle ilmestyy eläinhahmon korvat tai muuta yllättävää. Kokemus ei vaadi päälle puettavia laitteita, mutta on silti vaikuttava.
Katse pitkälle tulevaisuuteen
Creative Immersive Experiences ei ole suora rahoitusohjelma, mutta sen kautta yritykset pääsevät käsiksi Business Finlandin rahoitus- ja neuvontapalveluihin, tutkimustietoon ja vertaisoppimiseen. Tavoitteena on, että Suomeen syntyy uusia isoja yrityksiä ja vientimenestystarinoita.
– Haluamme, että Suomi on kymmenen vuoden päästä XR:n ja luovien alojen yhdistämisessä kansainvälisesti johtava tekijä, Siltanen painottaa.
Luovat alat, XR ja teollisuus voivat yhdessä rakentaa ratkaisuja, jotka ylittävät odotukset. Niillä on potentiaalia muovata Suomesta seuraavan suuren teknologisen murroksen voittaja.
– Perinteiset toimijat eivät välttämättä ole enää jatkossa niitä, jotka vievät markkinoita. Uusilla tekijöillä on todellinen mahdollisuus nousta esiin ja luoda jotain Suomen taloudelle merkittävää liiketoimintaa, Sanni Siltanen muistuttaa.
Lue lisää Creative Immersive Experiences –ohjelmasta Business Finlandin verkkosivuilta. Sivulta löydät myös kampanjan materiaalia, kuten tallenteen webinaarista Kilpailuetua XR-teknologioilla luoville aloille sekä webinaariin liittyvän aineiston.