Vaatelaastari - korjaamisen vallankumous

Updated: May 11

Vaatelaastari on arjen tarpeesta lähtenyt innovaatio. Oikiat Design Oy:n kehittämä tarrapaikka mahdollistaa tekstiilien käyttöiän lisäämisen helposti ja tyylikkäästi. Oikiat Designin takana on kolmen naisen tiimi: Jetta Liukkonen, Taija Sailio ja Anne Jurvelin-Pummila.

Naiset Vaatelaastarin takana: Taija Sailio, Anne Jurvelin-Pummila ja Jetta Liukkonen.

Oikiat Design perustettiin 2018 syksyllä ja Vaatelaastari lanseerattiin huhtikuussa 2019. AVEKin konseptituen avulla suojattiin tuotemerkki. Tämän kevään kynnyksellä näytti siltä, että tuote lähtee lentoon, kertoo toimitusjohtaja Jetta Liukkonen. ”Toiveenamme oli, että voisimme myös maksaa palkkaa itsellemme ja automatisoida tuotannon.”


Tuli koronaepidemia ja sen myötä Vaatelaastarin myynti ensin hidastui ja lopulta pysähtyi tai siirtyi. ”Meiltä on tulossa uusi mallisto, joka vaati ison tuotannon ja satsauksen esillepanoon. Hyvää tässä oli, että nyt meillä on mitä myydä. Huonoa se, että teimme investointeja, joista raha ei kovin äkkiä palaudu.”

Jos Oikiat Designilla olisi palkattua väkeä ja vuokratilat, tilanne olisi vaikeampi. ”Nyt vaaditaan kekseliäisyyttä ja luovuutta – ja onneksi meillä on verkkokauppa, jonka myynti on kaksinkertaistunut.” Verkkokauppa ei kuitenkaan riitä paikkaamaan jälleenmyynnin ja tukkukaupan vähenemistä. ”Meitä huolestuttavat jälleenmyyjämme, joissa on pieniä design- ja ekokivijalkamyymälöitä. Yritämme mainostaa heitäkin ja toivomme, että kaikki selviävät.”


Vaatelaastarin markkinointipanostukset verkossa on tuplattu. ”Olemme miettineet keinoja saada positiivista näkyvyyttä ilman, että siihen kuluu rahaa.” Oikiat Designin haasteena on, miten selvitä seuraavat puoli vuotta pienemmällä kassavirralla, sillä maalis-huhtikuussa tulot romahtivat. Voimakas kasvu tuli ennen epidemiaa erityisesti jälleenmyyjiltä. ”Olemme kaikesta huolimatta saaneet myös uusia isoja asiakkuuksia. Niitä tosin päästään laskuttamaan vasta myöhemmin kesällä ja syksyllä.”


Tuotekehitys maksaa – mistä rahoitus

Rahoituksen saaminen muutaman tuhannen euron alkupääomalla oli Oikiat Designille vaikeaa. ”Aluksi saimme yrityksen perustamiseen Leader-tukea, mutta starttirahaa emme saaneet. Lopulta pieni maalaispankki myönsi lainaa. Myös Creative Finlandin ja AGMAn tuottama rahoituspolkukuva on ollut meille suureksi avuksi.” AVEKin myöntämän CreaDemo-tuen avulla firma on pystynyt jatkamaan kehitystyötä.


Koronakriisin aikaista kehitysrahoitusta Oikiat Design haki Business Finlandista, mutta haettua summaa ei kokonaan saatu. ”Se oli harmillista, koska lukuja verrattiin vain takana olevaan ensimmäiseen tilikauteen, eikä viimeaikaiseen kasvuun.” Jetan mukaan startupissa rahaa haetaan tulevaisuuden perusteella.

Jetta kertoo miettineensä paljon yritystukia, niiden hakemista ja byrokratiaa. ”Tuki on hyvä asia, mutta mieluummin toivoisin, että tilauksia tulisi myös julkisilta tahoilta. Voisiko osan yritystuista kanavoida siten, että kasvatettaisiin julkista kysyntää ja pienhankintoja?”


Oikiat Designissa kaivataan keinoja siihen, että suosittaisiin kotimaista, vastuullista tuotantoa.


Tekstiilituotanto olisi elvytettävissä uusilla innovaatioilla ja poliittisella ohjauksella. Luotaisiin työpaikkoja, eikä tuotanto karkaisi ulkomaille. ”Tuetaan suomalaista työtä ja suunnittelua. Siinä luovat alat ovat avainasemassa, sillä meillä on hyvinvointia ja pääomaa sekä kyky ajatella toisella tavalla – meidän valttikorttimme.”


Tuote joka ei ollut mahdollinen


Vaatelaastarin lupaus on jatkaa tekstiilin käyttöikää. ”Meille sanottiin aluksi, ettei se ole tuotteena mahdollinen,” Jetta hymähtää. ”Tiedämme varmasti, että se on maailman paras tarrapaikka. Silti kehitämme Vaatelaastaria koko ajan. Tuotelupaus on kohdillaan ja satsaamme asiakaspalveluun.”

Kuosi vasemmalla Jani Wathenin Itiölä, oikealla Susanna Nousiaisen Flowergarden. Keskellä heijastava tarrapaikka Revontuli.


Tarrapaikoissa on aina visuaalinen design mukana. ”Seuraamme kuosisuunnittelijoita eri kanavissa, meihin otetaan yhteyttä ja lähestymme suunnittelijoita itse.” Suunnittelijoiden kanssa Oikiat Design tekee yksinoikeussopimukset kuoseihin. ”Haluamme tuoda näkyvyyttä muille luovan työn tekijöille ja pitää hyvät tekijät tiimissä.”

Suomalaiset suosivat musta-valkoraitaa, mutta yhä enemmän myydään muita kuoseja. ”Me rakastamme kuoseja, joten tuotantoon menevät ovat hirveän vaikeita valita!” Vaatelaastarin pääkohderyhmä ovat lapsiperheet. Miehissä on yhä enemmän kiinnostusta, mikä näkyy kuoseissakin.


Yrityksen omistajat ovat kaikki taustaltaan luovilta aloilta. ”Tästä on iso hyöty yrityspuolella. Meillä on uusi tapa ajatella ja näemme mahdollisuuksia siellä missä muut eivät niitä näe.”


Oikiat Design haluaa olla yritys, jolla on arvot. ”Ekologisuus, kotimainen tuotanto ja vastuullisuus. Teemme mielellämme yhteistyötä muidenkin tällaisten yritysten kanssa.” Vastuullisuus näkyy myös tavassa tehdä työtä. ”Olemme luotettavia toimijoita ja tuotteillamme on täysi tyytyväisyystakuu.”


Jokainen tekee mitä parhaiten osaa


Johtajuus Oikiat Designissa on jaettu kunkin osaamisen mukaan. Ulkopuolelta ostetaan osaamista, jota tiimillä ei ole. ”Meille on ollut luovuudesta hyötyä, mutta haasteena on se, ettei kukaan ole numeroiden pyörittäjä.” Siksi taloushallintoon on investoitu ja palvelu ostettu ulkopuolelta.


Jaksamista firmassa pohditaan yhdessä. Yrittäjäksi alkaessa muu elämä ei lopu. ”Olemme välillä olleet hirvittävän väsyneitä ja riidelleetkin keskenämme. Mutta meillä on vankka luottamus toisiimme.” Tasapainon löytäminen on ollut vaikeaa sen suhteen, milloin töitä on tehty liikaa ja miten vastuuta jaetaan. Pieni tiimi on myös haavoittuva, joten sen henki on pidettävä hyvänä.


Jetalla on kertynyt vinkkejä jaettavaksi aloittaville yrittäjille. ”Kysy paljon neuvoja ja poimi neuvoista itsellesi tärkeimmät. Käytä asiantuntija-apua, varsinkin jos oma osaaminen puuttuu.”


Jetta toteaa, ettei lähtisi yrittämään yksin – hyvä tiimi on erittäin tärkeä, ja siksi hallitukseenkin kannattaa ottaa mukaan ulkopuolisia. Myöskään ikä ei ole este yrittäjyydelle. ”Me olemme kaikki keski-ikäisiä, mikä on etu! On hyvä, että on kokemusta, realismia ja uskallusta toimia.”


Oikiat Design: https://oikiat.fi/

149 views

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Vappu Tainio

+358 400 187 618

vappu.tainio (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA