Flow Festival uskaltaa toimia arvojensa mukaisesti – “Vastuullisuus on kasvattanut liiketoimintaa”

Kaksi naista Flow Festival uskaltaa toimia arvojensa mukaisesti – “Vastuullisuus on kasvattanut liiketoimintaa”
Kaksi naista Flow Festival uskaltaa toimia arvojensa mukaisesti – “Vastuullisuus on kasvattanut liiketoimintaa”

Kuva: Flow Festival / Hayley Le

Flow Festivalin päätös luopua tänä vuonna kokonaan punaisesta lihasta ja siipikarjasta herätti keskustelua. Linjaus on kuitenkin vain yksi osa tapahtuman pyrkimyksistä vastuulliseen toimintaan. Kysyimme Flow Festivalin toimitusjohtajalta Suvi Kalliolta, miten arvoihin perustuvat linjaukset ovat vaikuttaneet liiketoimintaan.

Uutinen linjauksestanne luopua punaisesta lihasta ja siipikarjasta herätti tunteita. Olitteko varautuneet näin vahvaan reaktioon?

Olin yllättynyt siitä, miten päätöksemme herätti niin paljon keskustelua ja että asia piti politisoida. Jotkut ihmiset kokevat lihasta luopumisen hyvin vahvasti.

Meille siirtymä ei ollut mitenkään dramaattinen. Aiemminkin yli 50% festivaalilla myydyistä annoksista on ollut kasvista, ja jo ennen koronaa ajatus kasvisruokaan siirtymisestä tuntui ihan luontevalta.

Mitä vastuullisuus tarkoittaa Flow Festivalin liiketoiminnan kannalta?

Näen vahvasti, että vastuullinen toiminta on vahvistanut liiketoimintaamme. Olemme aina toimineet omien arvojemme pohjalta, sillä meillä on itsellämme huoli tästä planeetasta.

Jossain vaiheessa huomasimme, että arvopohjainen tekeminen voi olla hyvää bisnestäkin. Ihmiset hakevat merkityksellisyyttä.

Vastuullisesti toimiminen ei ole itsessään tuonut lisää kustannuksia. Vastuullisuudesta on tullut osa Flow Festivalin brändiä ja kokonaiselämystä, jota myymme yleisölle ja kumppaneille.

Asiakkaamme jakavat samat arvot kanssamme, ja odotukset läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta ovat korkealla. Yhtenä maailman ensimmäisistä hiilineutraaleista festivaaleista olemme yhtä lailla edelläkävijöitä kuin asiakkaammekin.

Kuva: Andrew Taylor

Arvoista viestiminen on tietysti myös tärkeää?

Kyllä. Kasvisruokavalioon siirtyminen oli meiltä statement. Olemme festivaalitoiminnan lisäksi myös media ja pystymme vaikuttamaan kulutustottumuksiin. Näin isona toimijana meillä on mahdollisuus ja vastuu vaikuttaa.

Vuonna 2009 perustimme Sustainable Flow -ohjelman, joka kattaa sekä ympäristö- että sosiaalisen vastuun. Ohjelman kautta kävijät voivat tutustua vastuullisiin tekoihimme.

Onko matkan varrella herännyt uusia ajatuksia?

Pyrimme jatkuvasti ymmärtämään kokonaisuutta laajemmin ja oppimaan lisää – olemaan nöyriä ja uteliaita. Olemme jo vuosia laskeneet tuotannon hiilijalanjälkeä ja kompensoineet sitä vuodesta 2009 alkaen.

Aktiivinen kehitystyö on tuonut tulosta, sillä vuonna 2019 festivaalin hiilijalanjälki vastasi vain kolmen maitolitran tuotantoa per festivaalikävijä. Päästöt laskivat tuolloin edellisestä vuodesta peräti 32%.

Koko tapahtuman hiilijalanjälki oli 272 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia (CO2e), jonka suuruusluokka vastaa arviolta noin 317 matkustajan edestakaista lentoa Helsingistä Bangkokiin.

Ymmärrämme nyt, ettei kyse ole kuitenkaan vain hiilipäästöistä ja niiden kompensoinnista, vaan materialla on osansa. Jopa esiintymislavojen tuotannolla on vaikutuksensa. Nyt haluamme ottaa arviointiin mukaan esimerkiksi ruuan, jonka vaikutusta ei aiemmin ole laskettu.

Kuva: Flow Festival / Jussi Hellsten

Miten kehitätte vastuullisuustyötä jatkossa?

Pyrimme lisäämään kokonaisymmärrystä vastuullisuudesta: Mitä lasketaan ja miksi? Sen vuoksi laajennamme datan keräystä tämän vuoden aikana. Aiemmin olemme käyttäneet Ekokompassi-ympäristöjärjestelmää, jota voin suositella muillekin vastuullisuudesta kiinnostuneille yrityksille.

Vuonna 2021 käynnistimme kestävän tulevaisuuden asiantuntijan D-matin kanssa uuden tutkimushankkeen, jolla pyrimme selvittämään yhä tarkemmin koko festivaali-ekosysteemin vaikutusta ympäristölle ja kehittämään uusia työvälineitä kohti entistä ympäristövastuullisempaa festivaalituotantoa.

Tutustu Sustainable Flow -ohjelmaan

Flow Festival Oy on vastuullisuudestaan tunnettu festivaalitoimija, jolla on ollut tavoitteellinen vastuullisuusstrategia jo yli 10 vuoden ajan. Festivaali on ollut co2-päästölaskennalla ja Gold Standard -sertifikaatin kompensoinnilla määritellen hiilineutraali jo vuodesta 2009.

Flow Festival -tapahtuma on järjestetty Helsingissä vuodesta 2004. Tapahtuma on kasvanut pienestä muutaman tuhannen kävijän tapahtumasta suuren mittaluokan kansainväliseksi musiikki- ja kulttuuritapahtumaksi. Kahden koronasta johtuvan taukovuoden jälkeen 12.-14.8.2022 odotetaan yhteensä 90 000 kävijää.

Flow Festival järjestetään Suvilahdessa 12.– 14.8.2022

Kiinnostuitko kehittämään yrityksesi vastuullisuutta? Hae Business Finlandin tukea vihreää siirtymää edistäviin hankkeisiin.

Info

Flow Festival vuonna 2019

Liikevaihto: 8,3 milj.

Kävijät: 83 000

Lavat: 11

Artistit: 174

Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.