Maksutonta neuvontaa muotialan yrityksille – Muotikaupan muodonmuutos -hanke vauhdittaa muotikaupan kansainvälistymistä

Tyttö punaisessa takissaMaksutonta neuvontaa muotialan yrityksille – Muotikaupan muodonmuutos -hanke vauhdittaa muotikaupan kansainvälistymistä
Tyttö punaisessa takissaMaksutonta neuvontaa muotialan yrityksille – Muotikaupan muodonmuutos -hanke vauhdittaa muotikaupan kansainvälistymistä

Kuvat: Leena Aro ja Kaapo Kamu

Muotikaupan muodonmuutos on Fashion Finlandin hanke, jonka missiona on tarjota muotialan yrityksille työkaluja kasvuun, kehittymiseen ja kansainvälistymiseen neuvontapalveluiden avulla. Keskustelimme hankejohtaja Karri Jalkasen kanssa muotikaupan alan tarpeista ja siitä, millaisilla keinoilla ala voi kasvaa.

Muotikaupan alalla tarve neuvonta- ja sparrauspalveluille on tunnistettu. Fashion Finland vastaa tarpeeseen kaksivuotisella Muotikaupan muodonmuutos -hankkeella, jonka aikana luodaan maksuttomat ohjaus- ja neuvontapalvelut alalle. 

Palvelut tarjoavat muotialan yrityksille työkaluja kasvuun, markkinointiin, kansainvälisen kaupan kehittämiseen ja osaavan työvoiman löytämiseen. Hanke pilotoidaan Etelä-Suomeen, mutta Fashion Finlandin toiveena on laajentaa toimintaa. 

Varsinkin pienet muotikaupan yritykset tarvitsevat apua kehittyäkseen

Hankkeen johtaja Karri Jalkanen on tehnyt töitä muodin ja designin parissa reilut 20 vuotta, 10 siitä ulkomailla.

“Muutama vuosi sitten olin perustamassa Hasan éditions -konsulttitoimistoa, jonka kautta muotialan yritysten avuntarve tuli lähelle. Meillä oli asiakkaana Marimekon kaltaisia yrityksiä, jotka kykenivät käyttämään palveluitamme, mutta pienempien yritysten kanssa kohtasimme nopeasti resurssikysymykset.

Silloin heräsi halu auttaa, jotta myös pienemmät yritykset pystyvät kasvamaan, kansainvälistymään ja palkkaamaan enemmän työvoimaa. Suomi on kuitenkin aika pieni markkina, ja menestyäkseen on aikaisessa vaiheessa mietittävä maailmalle lähtöä”, sanoo Karri Jalkanen. 

Palvelupoluilla konkreettista apua muotikaupalle - vaikkapa verkkokaupan perustamiseen

Muotikaupan muodonmuutos -hanke pyrkii antamaan mahdollisimman konkreettista ja laaja-alaista apua muotiyrityksille. Siihen on kehitetty neljä palvelupolkua:

1) digitaalisen kaupankäynnin neuvonta, 

2) kansainvälistyminen ja liiketoiminnan kehittäminen, 

3) rahoituselementit

4) vastuullisuus liiketoiminnassa. 

Jalkanen kuvailee digitaalisen kaupankäynnin palvelupolkua:

"Haluamme kertoa moderneista digimarkkinointikeinoista ja avustaa menestyvän verkkokaupan ylläpidossa sekä asiakashankinnassa. Meillä on oma digikonsultti, joka konsultoi pääsääntöisesti verkkokauppa-asioissa. Osa yrityksistä tarvitsee apua verkkokaupan perustamisessa ja siihen liittyvissä asioissa: miten hoidetaan logistiikka, maksupalvelut, asiakaspalvelu ja palautukset – koko ketju. Toisaalta on yrityksiä, jotka ovat valmiita maailmalle, ja silloin keskitytään miettimään, millaisia asioita tulee ottaa huomioon kansainväliseen markkinaan siirryttäessä ja miten se eroaa lokaalista markkinasta. Minusta olisi hienoa, että meillä olisi kotimaassa kansainvälisesti toimivia verkkokauppoja. Tällä hetkellä moni suomalainen kuluttaja ostaa tuotteensa ulkomaisista verkkokaupoista." 

Muotikaupan tähtäin käännettävä kohti Skandinavian ja Euroopan markkinoita

Hankkeen toinen palvelupolku on kansainvälistyminen ja liiketoiminnan kehittäminen. Jalkanen kertoo tehneensä Hasan éditions -konsulttiprojektissa runsaasti yhteistyötä muiden Skandinavian maiden kanssa ja huomanneensa, että alalla on käynnissä ilmiö, jossa nuoret aikuiset perustavat muotialan kauppoja suurella ylpeydellä ja vievät niitä rohkeasti oman markkinan ulkopuolelle verkkokaupan avulla. 

Jalkanen toivoo samantyyppistä ilmiötä laajemmin myös Suomeen:
”Nämä nuoret yritykset ovat nähneet potentiaalinsa laajemmin kuin vain omassa, paikallisessa markkinassaan. Puhutaan born global -ilmiöstä: ei mietitä kilpailua vain oman kaupungin sisällä vaan keskitytään siihen, miten saadaan vietyä tuotteet maailmalle. Tämä on ajatusmaailman muutos, jota haluamme myös hankkeessa tukea. 
Suomalainen markkina on pieni, mutta meillä on Skandinaviassa 30 miljoonaa asukasta, ja siihen kun lisätään Baltia ja Eurooppa, niin saamme jo mukavan määrän potentiaalisia asiakkaita. Toki se vaatii yritykseltä omaa verkkokauppaa ja lujaa tahtoa menestyä." 

Rahoitusta muotikaupalle sekä julkisista että yksityisistä lähteistä

Kolmannessa palvelupolussa keskitytään rahoituselementteihin. Fashion Finlandin tekemän taustaselvityksen mukaan suuri osa yrityksistä tarvitsee rahoitusta kasvaakseen. 

”Pyrimme kokoamaan kaikki julkisen rahoituksen elementit palveluneuvontaamme. Autamme myös yksityisten sijoitusten kanssa ja annamme sparrausta ja esiintymisvalmennusta sijoittajatapaamisiin. Yksi palveluistamme neuvoo, miten luodaan sijoittajadekki: mitä siinä täytyy olla, miten kuvata omaa toimintaa, millaisia tavoitteita asettaa. Toki meillä on myös jonkin verran omat verkot sijoittajavesillä, ja kun pandemia hellittää, alamme järjestää yrityksiä ja sijoittajia yhteen saattavia tapahtumia", kuvailee Jalkanen. 

Vieroksuvatko sijoittajat muotikauppaa koska eivät tunne alaa?

 Alalla on huomattu, että sijoittajien ymmärrys muotialasta ei välttämättä ole tarpeeksi kattava, ja toisaalta muotikaupan yritykset eivät tiedä, mitä sijoittajat hakevat. Hankkeen kolmas palvelupolku tarttuu juuri tähän ja haluaa saattaa alan yritykset ja sijoittajat yhteen

”Rahaa tarvitsee moni yritys. Meillä on tässä hankkeessa upea ohjausryhmä, johon kuuluu muun muassa Annukka Mickelsson, joka on FiBAN:in hallituksen varapuheenjohtaja ja enkelisijoittaja. Olemme yhdessä havainneet, että palvelupolkujemme lisäksi yritykset tarvitsevat sijoituksia. Haluamme auttaa sijoittajia ymmärtämään muotikauppaa ja yrityksiä ymmärtämään sijoittajia. Tavoite on, että molemmat osapuolet oppisivat tuntemaan toisiaan ja keskustelemaan. Olemme tässä keskellä luomassa ymmärrystä ja näen, että meillä on keskeinen rooli siinä, että ala pääsee eteenpäin”, Jalkanen sanoo. 

Vastuullisuus nousee kilpailueduksi

Neljäs palvelupolku vie pohtimaan vastuullista liiketoimintaa: yrityksen vastuuta viestinnästään sekä sitä, miten vastuullisuudesta tehdään bisnestä. 
”Tässä polussa pohdimme muun muassa miten pystymme vastuullisesti tuottamaan parhaita mahdollisia mallistoja, miten vastuullisuus tuodaan tiiviimmin osaksi liiketoimintaa ja miten valveutuneet kuluttajat hakevat vastuullisesti tuotettuja tuotteita", Jalkanen kertoo.

Kuva: Leena Aro

Muotikauppa voisi olla huomattava teollisuudenala ja sijoituskohde myös Suomessa

Hankejohtaja Karri Jalkanen kokee, että Suomessa sijoittajien vajavainen ymmärrys muotialasta jarruttaa siihen tehtäviä sijoituksia. Tanskassa ja Englannissa asuessaan Jalkanen pani merkille, että sijoittajat olivat jo valmiiksi kiinnostuneita alasta tai työskennelleet sillä.

Alan ymmärrys auttaa tunnistamaan sen mahdollisuudet ja potentiaalin paremmin, mikä tekee muotikauppaan sijoittamisesta helpompaa. Sijoitusten löytäminen on kuitenkin alan kasvulle välttämätöntä.

”Naapurissamme Ruotsissa nähtiin luovien alojen potentiaali jo yli 40 vuotta sitten, kun valtio lähti tukemaan alaa. Tuli julkista rahaa ja sitä seurasi yksityinen raha. Vuonna 2018 Ruotsin muotivienti oli 18 miljardia euroa, kun esimerkiksi Suomen metsäteollisuuden vienti on 12 miljardia. Muotikauppa on siis naapurimaassamme huomattava teollisuudenala. Ruotsin uutisointia seuratessa huomaa, että harva se viikko jokin muoti- tai retail-alan yritys listautuu pörssiin. Muotiala ja luovat alat laajemminkin nähdään siellä erittäin kannattavana sijoituskohteena”, Jalkanen kertoo.

Uusia eväitä muotikaupan sukupolvenvaihdokseen ja bisnesosaamiseen

Jalkanen on pannut merkille, että Suomessa moni muotikaupan yritys kohtaa haasteita etsiessään jatkajaa kannattavalle liiketoiminnalle. Hän toivookin, että tulevaisuudessa alalle tulisi enemmän uusia, nuoria yrittäjiä, jotka voisivat toimia myös jo olemassa olevien yritysten jatkajina.

Toinen haaste on, että monissa yrityksissä on paljon luovuutta, mutta kaupankäynnin osaamisen tasolla tarvitaan vielä usein apua. Hän toivoo hankkeen tuovan kaivattua liiketoiminta-apua bisneksen eteenpäin viemiselle, skaalautumiselle ja kansainvälistymiselle:

“Fashion Finlandin rooli on kehittää, edistää ja yhdistää koko muodin alaa sekä nostaa muotikauppiaana olemisen arvostusta. Tämä on tärkeä ala ja työllistää paljon ihmisiä. Meidän toiveemme on, että tulevaisuudessa ala voi hyvin ja kasvaa. Yksi hieno esimerkki ajastamme on Hypend, jonka yhteisössä nuoret keskustelevat muodista ja tekevät kauppoja arvokkaistakin vaatekappaleista. Samalle foorumille ilmestyy uusia, myös suomalaisia vaatebrändejä kuin sieniä sateella. Se on mahtavaa, tällaista me tarvitsemme”.

Nettikaupan ja kivijalkaliikkeen konseptit kuntoon

Jalkasen mielestä kivijalkakauppojen tarina ei ole vielä ohi, vaikka hän näkeekin verkkokaupan alan tulevaisuutena. Hänen mukaansa avaimet menestyneeseen kivijalkakauppaan ovat onnistunut konsepti, ymmärrys omasta asiakassegmentistä, luovien markkinointi- ja innovaatiokeinojen keksiminen sekä rinnalla hyvin toimiva verkkokauppa.

Ihmisen halu kosketella ja sovitella vaatteita ei vähene, vaikka nykytrendi onkin, että kauppoja suljetaan kiihtyvään tahtiin. Jalkanen näkee muodin alana jollain tapaa vanhoillisena, vaikka se muokkautuukin jatkuvasti kuluttajien käyttäytymisen ja tarpeiden mukaisesti.

“Uskon tähän alaan voimakkaasti ja toivon sille kannattavaa kasvua. Meillä on Suomessa huippusuunnittelijoiden lisäksi paljon innovaatioita ja valtavaa osaamista. Nyt vain ryhdytään kaupallistumaan, skaalaamaan ja viemään asioita maailmalle. Digiloikka on tapahtunut, ja me haluamme auttaa yrityksiä siinä”, Karri Jalkanen kiteyttää.

Hanke on Hämeen ELY-keskuksen ja Euroopan sosiaalirahaston tukema

Fashion Finland -verkkosivut

Pyydä lisätietoa Muotikaupan muodonmuutos -hankkeesta

Hankejohtaja Karri Jalkanen. Kuva: Kaapo Kamu

Nämä saattaisivat kiinnostaa sinua
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ranskalainen luksusmuotitalo Chloé löysi pienen suomalaisen koriyrityksen ja halusi tehdä yhteistyömalliston – ennakkoerä vietiin käsistäRanskalainen luksusmuotitalo Chloé löysi pienen suomalaisen koriyrityksen ja halusi tehdä yhteistyömalliston – ennakkoerä vietiin käsistä
Ranskalainen luksusmuotitalo Chloé löysi pienen suomalaisen koriyrityksen ja halusi tehdä yhteistyömalliston – ennakkoerä vietiin käsistäRanskalainen luksusmuotitalo Chloé löysi pienen suomalaisen koriyrityksen ja halusi tehdä yhteistyömalliston – ennakkoerä vietiin käsistäRanskalainen luksusmuotitalo Chloé löysi pienen suomalaisen koriyrityksen ja halusi tehdä yhteistyömalliston – ennakkoerä vietiin käsistäRanskalainen luksusmuotitalo Chloé löysi pienen suomalaisen koriyrityksen ja halusi tehdä yhteistyömalliston – ennakkoerä vietiin käsistäRanskalainen luksusmuotitalo Chloé löysi pienen suomalaisen koriyrityksen ja halusi tehdä yhteistyömalliston – ennakkoerä vietiin käsistä
-
Muoti ja tekstiili
Kestävyys, vastuullisuus
Ranskalainen luksusmuotitalo Chloé löysi pienen suomalaisen koriyrityksen ja halusi tehdä yhteistyömalliston – ennakkoerä vietiin käsistä
muoti ja tekstiili
Vuoden tärkein luovien alojen tapahtuma Tampere-talossa 28.9. – 1.10.2022Vuoden tärkein luovien alojen tapahtuma Tampere-talossa 28.9. – 1.10.2022
Vuoden tärkein luovien alojen tapahtuma Tampere-talossa 28.9. – 1.10.2022Vuoden tärkein luovien alojen tapahtuma Tampere-talossa 28.9. – 1.10.2022Vuoden tärkein luovien alojen tapahtuma Tampere-talossa 28.9. – 1.10.2022Vuoden tärkein luovien alojen tapahtuma Tampere-talossa 28.9. – 1.10.2022Vuoden tärkein luovien alojen tapahtuma Tampere-talossa 28.9. – 1.10.2022
28/9/2022
-
1/10/2022
Musiikki
Av-ala
Vuoden tärkein luovien alojen tapahtuma Tampere-talossa 28.9. – 1.10.2022
musiikki
Mini Design Sprint – Kannattavaa liiketoimintaa digitaalisuuden avulla Mini Design Sprint – Kannattavaa liiketoimintaa digitaalisuuden avulla
Mini Design Sprint – Kannattavaa liiketoimintaa digitaalisuuden avulla Mini Design Sprint – Kannattavaa liiketoimintaa digitaalisuuden avulla Mini Design Sprint – Kannattavaa liiketoimintaa digitaalisuuden avulla Mini Design Sprint – Kannattavaa liiketoimintaa digitaalisuuden avulla Mini Design Sprint – Kannattavaa liiketoimintaa digitaalisuuden avulla
-
14/9/2022
Taide
Digitalisaatio
Mini Design Sprint – Kannattavaa liiketoimintaa digitaalisuuden avulla
digitalisaatio
Hae Koneen Säätiön apurahaa 15.9. mennessäHae Koneen Säätiön apurahaa 15.9. mennessä
Hae Koneen Säätiön apurahaa 15.9. mennessäHae Koneen Säätiön apurahaa 15.9. mennessäHae Koneen Säätiön apurahaa 15.9. mennessäHae Koneen Säätiön apurahaa 15.9. mennessäHae Koneen Säätiön apurahaa 15.9. mennessä
1/9/2022
-
15/9/2022
Rahoitus
Taide
Hae Koneen Säätiön apurahaa 15.9. mennessä
Rahoitus
Lisensoinnin ABC – mitä lisensointi on ja miten sillä hankitaan tuloja?Lisensoinnin ABC – mitä lisensointi on ja miten sillä hankitaan tuloja?
Lisensoinnin ABC – mitä lisensointi on ja miten sillä hankitaan tuloja?Lisensoinnin ABC – mitä lisensointi on ja miten sillä hankitaan tuloja?Lisensoinnin ABC – mitä lisensointi on ja miten sillä hankitaan tuloja?Lisensoinnin ABC – mitä lisensointi on ja miten sillä hankitaan tuloja?Lisensoinnin ABC – mitä lisensointi on ja miten sillä hankitaan tuloja?
-
IPR
Animaatio
Lisensoinnin ABC – mitä lisensointi on ja miten sillä hankitaan tuloja?
IPR
TAMKille merkittävä rahoitus kestävien kuitukankaiden tutkimukseenTAMKille merkittävä rahoitus kestävien kuitukankaiden tutkimukseen
TAMKille merkittävä rahoitus kestävien kuitukankaiden tutkimukseenTAMKille merkittävä rahoitus kestävien kuitukankaiden tutkimukseenTAMKille merkittävä rahoitus kestävien kuitukankaiden tutkimukseenTAMKille merkittävä rahoitus kestävien kuitukankaiden tutkimukseenTAMKille merkittävä rahoitus kestävien kuitukankaiden tutkimukseen
-
Kestävyys, vastuullisuus
Kansainvälistyminen
TAMKille merkittävä rahoitus kestävien kuitukankaiden tutkimukseen
kestävyys, vastuullisuus
Helsinki Design Week  – monialainen muotoilufestivaali kutsuu katsomaan kaupunkia uusista näkökulmistaHelsinki Design Week  – monialainen muotoilufestivaali kutsuu katsomaan kaupunkia uusista näkökulmista
Helsinki Design Week  – monialainen muotoilufestivaali kutsuu katsomaan kaupunkia uusista näkökulmistaHelsinki Design Week  – monialainen muotoilufestivaali kutsuu katsomaan kaupunkia uusista näkökulmistaHelsinki Design Week  – monialainen muotoilufestivaali kutsuu katsomaan kaupunkia uusista näkökulmistaHelsinki Design Week  – monialainen muotoilufestivaali kutsuu katsomaan kaupunkia uusista näkökulmistaHelsinki Design Week  – monialainen muotoilufestivaali kutsuu katsomaan kaupunkia uusista näkökulmista
1/9/2022
-
11/9/2022
Muotoilu
Arkkitehtuuri
Helsinki Design Week – monialainen muotoilufestivaali kutsuu katsomaan kaupunkia uusista näkökulmista
muotoilu
Kirjavinkki: Intiimin kosketus on muotikulttuurin ja muodintutkimuksen perusteos, joka analysoi muodin digitaalista ja kehollista murrostaKirjavinkki: Intiimin kosketus on muotikulttuurin ja muodintutkimuksen perusteos, joka analysoi muodin digitaalista ja kehollista murrosta
Kirjavinkki: Intiimin kosketus on muotikulttuurin ja muodintutkimuksen perusteos, joka analysoi muodin digitaalista ja kehollista murrostaKirjavinkki: Intiimin kosketus on muotikulttuurin ja muodintutkimuksen perusteos, joka analysoi muodin digitaalista ja kehollista murrostaKirjavinkki: Intiimin kosketus on muotikulttuurin ja muodintutkimuksen perusteos, joka analysoi muodin digitaalista ja kehollista murrostaKirjavinkki: Intiimin kosketus on muotikulttuurin ja muodintutkimuksen perusteos, joka analysoi muodin digitaalista ja kehollista murrostaKirjavinkki: Intiimin kosketus on muotikulttuurin ja muodintutkimuksen perusteos, joka analysoi muodin digitaalista ja kehollista murrosta
-
Muoti ja tekstiili
Digitalisaatio
Kirjavinkki: Intiimin kosketus on muotikulttuurin ja muodintutkimuksen perusteos, joka analysoi muodin digitaalista ja kehollista murrosta
Muoti ja tekstiili
Euroopan muotiorganisaatiot muodostivat jättiallianssinEuroopan muotiorganisaatiot muodostivat jättiallianssin
Euroopan muotiorganisaatiot muodostivat jättiallianssinEuroopan muotiorganisaatiot muodostivat jättiallianssinEuroopan muotiorganisaatiot muodostivat jättiallianssinEuroopan muotiorganisaatiot muodostivat jättiallianssinEuroopan muotiorganisaatiot muodostivat jättiallianssin
-
Muoti ja tekstiili
Kestävyys, vastuullisuus
Euroopan muotiorganisaatiot muodostivat jättiallianssin
Muoti ja tekstiili
Hae Music Finlandin musiikkiviennin valmennukseen 15.8.2022 mennessäHae Music Finlandin musiikkiviennin valmennukseen 15.8.2022 mennessä
Hae Music Finlandin musiikkiviennin valmennukseen 15.8.2022 mennessäHae Music Finlandin musiikkiviennin valmennukseen 15.8.2022 mennessäHae Music Finlandin musiikkiviennin valmennukseen 15.8.2022 mennessäHae Music Finlandin musiikkiviennin valmennukseen 15.8.2022 mennessäHae Music Finlandin musiikkiviennin valmennukseen 15.8.2022 mennessä
5/8/2022
-
15/8/2022
Musiikki
Rahoitus
Hae Music Finlandin musiikkiviennin valmennukseen 15.8.2022 mennessä
Musiikki
Tukea tai­dea­lan lii­kei­deoi­den ke­hit­tä­mi­seen – hae mu­kaan Tai­dey­li­opis­ton esi­hau­to­moonTukea tai­dea­lan lii­kei­deoi­den ke­hit­tä­mi­seen – hae mu­kaan Tai­dey­li­opis­ton esi­hau­to­moon
Tukea tai­dea­lan lii­kei­deoi­den ke­hit­tä­mi­seen – hae mu­kaan Tai­dey­li­opis­ton esi­hau­to­moonTukea tai­dea­lan lii­kei­deoi­den ke­hit­tä­mi­seen – hae mu­kaan Tai­dey­li­opis­ton esi­hau­to­moonTukea tai­dea­lan lii­kei­deoi­den ke­hit­tä­mi­seen – hae mu­kaan Tai­dey­li­opis­ton esi­hau­to­moonTukea tai­dea­lan lii­kei­deoi­den ke­hit­tä­mi­seen – hae mu­kaan Tai­dey­li­opis­ton esi­hau­to­moonTukea tai­dea­lan lii­kei­deoi­den ke­hit­tä­mi­seen – hae mu­kaan Tai­dey­li­opis­ton esi­hau­to­moon
1/8/2022
-
29/8/2022
Yrittäjyys
Taide
Tukea tai­dea­lan lii­kei­deoi­den ke­hit­tä­mi­seen – hae mu­kaan Tai­dey­li­opis­ton esi­hau­to­moon
yrittäjyys
Suomalaisille tekstiili- ja pintasuunnittelijoille suunnattu Patternsfrom Agencyn portfoliokatselmus tulee taas!Suomalaisille tekstiili- ja pintasuunnittelijoille suunnattu Patternsfrom Agencyn portfoliokatselmus tulee taas!
Suomalaisille tekstiili- ja pintasuunnittelijoille suunnattu Patternsfrom Agencyn portfoliokatselmus tulee taas!Suomalaisille tekstiili- ja pintasuunnittelijoille suunnattu Patternsfrom Agencyn portfoliokatselmus tulee taas!Suomalaisille tekstiili- ja pintasuunnittelijoille suunnattu Patternsfrom Agencyn portfoliokatselmus tulee taas!Suomalaisille tekstiili- ja pintasuunnittelijoille suunnattu Patternsfrom Agencyn portfoliokatselmus tulee taas!Suomalaisille tekstiili- ja pintasuunnittelijoille suunnattu Patternsfrom Agencyn portfoliokatselmus tulee taas!
1/7/2022
-
15/7/2022
Välittäjät
Muoti ja tekstiili
Suomalaisille tekstiili- ja pintasuunnittelijoille suunnattu Patternsfrom Agencyn portfoliokatselmus tulee taas!
välittäjät
Mikä on AV-alan tulevaisuus? Näihin neljään teemaan panostetaan jatkossa.Mikä on AV-alan tulevaisuus? Näihin neljään teemaan panostetaan jatkossa.
Mikä on AV-alan tulevaisuus? Näihin neljään teemaan panostetaan jatkossa.Mikä on AV-alan tulevaisuus? Näihin neljään teemaan panostetaan jatkossa.Mikä on AV-alan tulevaisuus? Näihin neljään teemaan panostetaan jatkossa.Mikä on AV-alan tulevaisuus? Näihin neljään teemaan panostetaan jatkossa.Mikä on AV-alan tulevaisuus? Näihin neljään teemaan panostetaan jatkossa.
-
Tiekartta
Av-ala
Mikä on AV-alan tulevaisuus? Näihin neljään teemaan panostetaan jatkossa.
tiekartta
OKM:n kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuki on avattu!OKM:n kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuki on avattu!
OKM:n kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuki on avattu!OKM:n kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuki on avattu!OKM:n kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuki on avattu!OKM:n kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuki on avattu!OKM:n kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuki on avattu!
6/6/2022
-
31/8/2022
Rahoitus
Digitalisaatio
OKM:n kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuki on avattu!
rahoitus
Tutustu luoville aloille suunnatun RRF-rahoitushaun teemoihin  – rahoitushaku on auki!Tutustu luoville aloille suunnatun RRF-rahoitushaun teemoihin  – rahoitushaku on auki!
Tutustu luoville aloille suunnatun RRF-rahoitushaun teemoihin  – rahoitushaku on auki!Tutustu luoville aloille suunnatun RRF-rahoitushaun teemoihin  – rahoitushaku on auki!Tutustu luoville aloille suunnatun RRF-rahoitushaun teemoihin  – rahoitushaku on auki!Tutustu luoville aloille suunnatun RRF-rahoitushaun teemoihin  – rahoitushaku on auki!Tutustu luoville aloille suunnatun RRF-rahoitushaun teemoihin  – rahoitushaku on auki!
4/4/2022
-
30/9/2022
Rahoitus
Digitalisaatio
Tutustu luoville aloille suunnatun RRF-rahoitushaun teemoihin – rahoitushaku on auki!
rahoitus
Näitä suomalaisia muotimerkkejä kannattaa seurata juuri nytNäitä suomalaisia muotimerkkejä kannattaa seurata juuri nyt
Näitä suomalaisia muotimerkkejä kannattaa seurata juuri nytNäitä suomalaisia muotimerkkejä kannattaa seurata juuri nytNäitä suomalaisia muotimerkkejä kannattaa seurata juuri nytNäitä suomalaisia muotimerkkejä kannattaa seurata juuri nytNäitä suomalaisia muotimerkkejä kannattaa seurata juuri nyt
-
Muoti ja tekstiili
Kansainvälistyminen
Näitä suomalaisia muotimerkkejä kannattaa seurata juuri nyt
Muoti ja tekstiili
Tulevaisuuden tekstiilimateriaalit tulevat Suomesta – 5 kuituinnovaatiota ja niiden taloudellinen merkitysTulevaisuuden tekstiilimateriaalit tulevat Suomesta – 5 kuituinnovaatiota ja niiden taloudellinen merkitys
Tulevaisuuden tekstiilimateriaalit tulevat Suomesta – 5 kuituinnovaatiota ja niiden taloudellinen merkitysTulevaisuuden tekstiilimateriaalit tulevat Suomesta – 5 kuituinnovaatiota ja niiden taloudellinen merkitysTulevaisuuden tekstiilimateriaalit tulevat Suomesta – 5 kuituinnovaatiota ja niiden taloudellinen merkitysTulevaisuuden tekstiilimateriaalit tulevat Suomesta – 5 kuituinnovaatiota ja niiden taloudellinen merkitysTulevaisuuden tekstiilimateriaalit tulevat Suomesta – 5 kuituinnovaatiota ja niiden taloudellinen merkitys
-
Kestävyys, vastuullisuus
Innovaatiot
Tulevaisuuden tekstiilimateriaalit tulevat Suomesta – 5 kuituinnovaatiota ja niiden taloudellinen merkitys
Muoti ja tekstiili
Suomen maakuva on jälleen hyvä – paitsi kulttuurin osaltaSuomen maakuva on jälleen hyvä – paitsi kulttuurin osalta
Suomen maakuva on jälleen hyvä – paitsi kulttuurin osaltaSuomen maakuva on jälleen hyvä – paitsi kulttuurin osaltaSuomen maakuva on jälleen hyvä – paitsi kulttuurin osaltaSuomen maakuva on jälleen hyvä – paitsi kulttuurin osaltaSuomen maakuva on jälleen hyvä – paitsi kulttuurin osalta
-
Kansainvälistyminen
Strategia
Suomen maakuva on jälleen hyvä – paitsi kulttuurin osalta
Kansainvälistyminen
Sauti Kitabu – suomalais-tansanialainen startup tuo tuhansia vuosia vanhan tarinankerrontaperinteen digiaikaanSauti Kitabu – suomalais-tansanialainen startup tuo tuhansia vuosia vanhan tarinankerrontaperinteen digiaikaan
Sauti Kitabu – suomalais-tansanialainen startup tuo tuhansia vuosia vanhan tarinankerrontaperinteen digiaikaanSauti Kitabu – suomalais-tansanialainen startup tuo tuhansia vuosia vanhan tarinankerrontaperinteen digiaikaanSauti Kitabu – suomalais-tansanialainen startup tuo tuhansia vuosia vanhan tarinankerrontaperinteen digiaikaanSauti Kitabu – suomalais-tansanialainen startup tuo tuhansia vuosia vanhan tarinankerrontaperinteen digiaikaanSauti Kitabu – suomalais-tansanialainen startup tuo tuhansia vuosia vanhan tarinankerrontaperinteen digiaikaan
-
Digitalisaatio
Av-ala
Sauti Kitabu – suomalais-tansanialainen startup tuo tuhansia vuosia vanhan tarinankerrontaperinteen digiaikaan
Kansainvälistyminen
Jenni Ahtiainen ja Deafmetal – Uratarina sekä kokemuksia Creative Business Cup -kilpailustaJenni Ahtiainen ja Deafmetal – Uratarina sekä kokemuksia Creative Business Cup -kilpailusta
Jenni Ahtiainen ja Deafmetal – Uratarina sekä kokemuksia Creative Business Cup -kilpailustaJenni Ahtiainen ja Deafmetal – Uratarina sekä kokemuksia Creative Business Cup -kilpailustaJenni Ahtiainen ja Deafmetal – Uratarina sekä kokemuksia Creative Business Cup -kilpailustaJenni Ahtiainen ja Deafmetal – Uratarina sekä kokemuksia Creative Business Cup -kilpailustaJenni Ahtiainen ja Deafmetal – Uratarina sekä kokemuksia Creative Business Cup -kilpailusta
-
Muotoilu
Yrittäjyys
Jenni Ahtiainen ja Deafmetal – Uratarina sekä kokemuksia Creative Business Cup -kilpailusta
Muotoilu
Aalto-yliopiston professori Anna Valtonen – Suomella ja Pohjoismailla on valtavat mahdollisuudet kansainvälisillä design-markkinoillaAalto-yliopiston professori Anna Valtonen – Suomella ja Pohjoismailla on valtavat mahdollisuudet kansainvälisillä design-markkinoilla
Aalto-yliopiston professori Anna Valtonen – Suomella ja Pohjoismailla on valtavat mahdollisuudet kansainvälisillä design-markkinoillaAalto-yliopiston professori Anna Valtonen – Suomella ja Pohjoismailla on valtavat mahdollisuudet kansainvälisillä design-markkinoillaAalto-yliopiston professori Anna Valtonen – Suomella ja Pohjoismailla on valtavat mahdollisuudet kansainvälisillä design-markkinoillaAalto-yliopiston professori Anna Valtonen – Suomella ja Pohjoismailla on valtavat mahdollisuudet kansainvälisillä design-markkinoillaAalto-yliopiston professori Anna Valtonen – Suomella ja Pohjoismailla on valtavat mahdollisuudet kansainvälisillä design-markkinoilla
-
Muotoilu
Kansainvälistyminen
Aalto-yliopiston professori Anna Valtonen – Suomella ja Pohjoismailla on valtavat mahdollisuudet kansainvälisillä design-markkinoilla
Kansainvälistyminen
Brandon Marsh from Creative Mobile – The global production networks for cross-media content and the prospects of the Estonian game industryBrandon Marsh from Creative Mobile – The global production networks for cross-media content and the prospects of the Estonian game industry
Brandon Marsh from Creative Mobile – The global production networks for cross-media content and the prospects of the Estonian game industryBrandon Marsh from Creative Mobile – The global production networks for cross-media content and the prospects of the Estonian game industryBrandon Marsh from Creative Mobile – The global production networks for cross-media content and the prospects of the Estonian game industryBrandon Marsh from Creative Mobile – The global production networks for cross-media content and the prospects of the Estonian game industryBrandon Marsh from Creative Mobile – The global production networks for cross-media content and the prospects of the Estonian game industry
-
Peliala
Kansainvälistyminen
Brandon Marsh from Creative Mobile – The global production networks for cross-media content and the prospects of the Estonian game industry
Peliala
Puhetilaisuus: Suljemmeko portin itään? – Kansainvälinen musiikkiala ja VenäjäPuhetilaisuus: Suljemmeko portin itään? – Kansainvälinen musiikkiala ja Venäjä
Puhetilaisuus: Suljemmeko portin itään? – Kansainvälinen musiikkiala ja VenäjäPuhetilaisuus: Suljemmeko portin itään? – Kansainvälinen musiikkiala ja VenäjäPuhetilaisuus: Suljemmeko portin itään? – Kansainvälinen musiikkiala ja VenäjäPuhetilaisuus: Suljemmeko portin itään? – Kansainvälinen musiikkiala ja VenäjäPuhetilaisuus: Suljemmeko portin itään? – Kansainvälinen musiikkiala ja Venäjä
30/3/2022
-
Musiikki
Kansainvälistyminen
Puhetilaisuus: Suljemmeko portin itään? – Kansainvälinen musiikkiala ja Venäjä
Musiikki
Creative Business Cup Suomen osakilpailun -pitchaustapahtumaCreative Business Cup Suomen osakilpailun -pitchaustapahtuma
Creative Business Cup Suomen osakilpailun -pitchaustapahtumaCreative Business Cup Suomen osakilpailun -pitchaustapahtumaCreative Business Cup Suomen osakilpailun -pitchaustapahtumaCreative Business Cup Suomen osakilpailun -pitchaustapahtumaCreative Business Cup Suomen osakilpailun -pitchaustapahtuma
19/4/2022
-
Yrittäjyys
Kansainvälistyminen
Creative Business Cup Suomen osakilpailun -pitchaustapahtuma
Kansainvälistyminen
Creative Business Cup Finland 2022 -ideakilpailuCreative Business Cup Finland 2022 -ideakilpailu
Creative Business Cup Finland 2022 -ideakilpailuCreative Business Cup Finland 2022 -ideakilpailuCreative Business Cup Finland 2022 -ideakilpailuCreative Business Cup Finland 2022 -ideakilpailuCreative Business Cup Finland 2022 -ideakilpailu
9/4/2022
-
Yrittäjyys
Kansainvälistyminen
Creative Business Cup Finland 2022 -ideakilpailu
Kansainvälistyminen
Muotialan kiihdyttämö avaa suomalaisille muotibrändeille väylää kansainväliseen kasvuun USA:ssa ja KanadassaMuotialan kiihdyttämö avaa suomalaisille muotibrändeille väylää kansainväliseen kasvuun USA:ssa ja Kanadassa
Muotialan kiihdyttämö avaa suomalaisille muotibrändeille väylää kansainväliseen kasvuun USA:ssa ja KanadassaMuotialan kiihdyttämö avaa suomalaisille muotibrändeille väylää kansainväliseen kasvuun USA:ssa ja KanadassaMuotialan kiihdyttämö avaa suomalaisille muotibrändeille väylää kansainväliseen kasvuun USA:ssa ja KanadassaMuotialan kiihdyttämö avaa suomalaisille muotibrändeille väylää kansainväliseen kasvuun USA:ssa ja KanadassaMuotialan kiihdyttämö avaa suomalaisille muotibrändeille väylää kansainväliseen kasvuun USA:ssa ja Kanadassa
-
Muoti ja tekstiili
Kansainvälistyminen
Muotialan kiihdyttämö avaa suomalaisille muotibrändeille väylää kansainväliseen kasvuun USA:ssa ja Kanadassa
Muoti
Peaceful – modernia designia hautajaisjuhlaanPeaceful – modernia designia hautajaisjuhlaan
Peaceful – modernia designia hautajaisjuhlaanPeaceful – modernia designia hautajaisjuhlaanPeaceful – modernia designia hautajaisjuhlaanPeaceful – modernia designia hautajaisjuhlaanPeaceful – modernia designia hautajaisjuhlaan
-
Muoti ja tekstiili
Monialaisuus
Peaceful – modernia designia hautajaisjuhlaan
Muoti ja tekstiili
Matemaatikon tie high-end-muodin pariinMatemaatikon tie high-end-muodin pariin
Matemaatikon tie high-end-muodin pariinMatemaatikon tie high-end-muodin pariinMatemaatikon tie high-end-muodin pariinMatemaatikon tie high-end-muodin pariinMatemaatikon tie high-end-muodin pariin
-
Muoti ja tekstiili
Matemaatikon tie high-end-muodin pariin
Muoti ja tekstiili
Osallistu Creative Business Cup 2022 -ideakilpailuun!Osallistu Creative Business Cup 2022 -ideakilpailuun!
Osallistu Creative Business Cup 2022 -ideakilpailuun!Osallistu Creative Business Cup 2022 -ideakilpailuun!Osallistu Creative Business Cup 2022 -ideakilpailuun!Osallistu Creative Business Cup 2022 -ideakilpailuun!Osallistu Creative Business Cup 2022 -ideakilpailuun!
4/10/2022
-
Yrittäjyys
Kansainvälistyminen
Osallistu Creative Business Cup 2022 -ideakilpailuun!
Yrittäjyys
Creative Business Cup 2020 on peruttu koronavirustilanteen vuoksiCreative Business Cup 2020 on peruttu koronavirustilanteen vuoksi
Creative Business Cup 2020 on peruttu koronavirustilanteen vuoksiCreative Business Cup 2020 on peruttu koronavirustilanteen vuoksiCreative Business Cup 2020 on peruttu koronavirustilanteen vuoksiCreative Business Cup 2020 on peruttu koronavirustilanteen vuoksiCreative Business Cup 2020 on peruttu koronavirustilanteen vuoksi
-
Yrittäjyys
Kansainvälistyminen
Creative Business Cup 2020 on peruttu koronavirustilanteen vuoksi
Kansainvälistyminen
Sorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölleSorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölle
Sorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölleSorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölleSorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölleSorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölleSorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölle
-
Sirkus
Muoti ja tekstiili
Sorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölle
Muoti
Podcast #32 vieraana Anna ValtonenPodcast #32 vieraana Anna Valtonen
Podcast #32 vieraana Anna ValtonenPodcast #32 vieraana Anna ValtonenPodcast #32 vieraana Anna ValtonenPodcast #32 vieraana Anna ValtonenPodcast #32 vieraana Anna Valtonen
-
Muotoilu
Kansainvälistyminen
Podcast #32 vieraana Anna Valtonen
Muotoilu
Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.