Saran stoori - miksi perustaa yritys korona-aikana

Tapasimme virtuaalisesti Stoori by Saran yrittäjän Sara Kuusivuon. Halusimme tietää, millaista uuden yrittäjän alkutaipale on, ja mikä sai hänet aloittamaan yhden naisen mainostoimiston pahimpaan korona-aikaan.

”Olen työskennellyt jo vuosia markkinoinnin parissa, mutta on aina ollut sellainen fiilis, että yrittäjyys on mun juttu. En ole uskaltanut tehdä ratkaisua vaan ajatellut, että täytyy olla palkkatyön tuoma turva”, Sara kertoo. Hän irtisanoutui suuren metsäteollisuusyrityksen markkinointipäällikön paikalta vuonna 2018.

”Halusin tehdä enemmän digitaalista viestintää. Olen itse nopeatempoinen ja dynaaminen, joten turhauduin konservatiivisessa yrityksessä. Hyppäsin rohkeasti tuntemattomaan, ilman uutta työpaikkaa.” Sara on valmistunut markkinoinnin tradenomiksi vuonna 2016. Lisäksi hän on päivittänyt osaamistaan ja suorittanut Haaga-Heliassa Myynnin ja markkinoinnin digiosaaja -täydennyskoulutuksen viime vuonna.


Sara teki useita erilaisia määräaikaisuuksia, mutta pysyvää paikkaa ei löytynyt ennen kuin tämän vuoden alusta tapahtumatoimistosta. ”Ajattelin, että se toisi uudenlaista twistiä ja motivaatiota uraani. Aloitin maaliskuun alussa, joka oli pahin mahdollinen aika! Kahdessa viikossa siirryttiin koronaepidemian vuoksi etätöihin, ja kaksi viikkoa myöhemmin alkoi lomautus. Kaikki yritystapahtumat peruuntuivat yksi kerrallaan. Se oli kylmää kyytiä.”


Lomautusilmoituksen saatuaan Sara laittoi ilmoituksia useille Facebook-sivuille markkinointitöistä freelancerina. Hän sai heti ensimmäisen asiakkaan, jolle tekee vieläkin töitä. Aluksi Sara toimi kevytyrittäjänä. Lomautuksen vuoksi oli aikaa miettiä ja ajatus kokoaikaiseksi yrittäjäksi alkamisesta kypsyi kesällä.


Vauhdilla uuteen tekemiseen


Asiat etenivät hyvin nopeasti. Sara sai apua Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Keukesta. ”He sparrasivat starttirahahakemukseen, kävimme läpi kannattavuuslaskelmia ja sain tukea Excelien pyörittämiseen.” Starttirahahakemus hyväksyttiin, mutta Sara huomauttaa, että olisi silti tehnyt siirron yrittäjäksi. ”En nähnyt paluuta, sillä kun menee tietyn rajan yli, ymmärtää kaikki yrittäjyyden hyvät puolet. Minulle yrittäjyys sopii persoonana ja työntekijänä todella hienosti.”


Asiakkuuksien saaminen on onnistunut hyvin, vaikka Sara on tavannut heistä harvoja kasvokkain. Yritysten täytyy edelleen jatkaa mainontaa ja viestintää korona-aikanakin. ”Kaikki työ tehdään etänä videopalavereissa, joka toimii ainiosti. Tässä ajassa yritysten täytyy miettiä koko ajan asiakassuhdetta ja interaktiivisuutta ja sitä että palvelut löytyvät netistä.” Toistaiseksi Sara on ilmoitellut paikallisilla Facebook-sivuilla Keski-Uudellamaalla. Alueella ei ole montaa mainostoimistoa, mutta muiden alojen yrittäjiä sen sijaan on runsaasti. ”Toistaiseksi olen saanut asiakkaita hyvin kevyellä some-ilmoittelulla. Mitä enemmän asiakkaita tulee, sitä paremmin verkostotkin kehittyvät ja saan suosituksia. Puskaradio on tosi isossa roolissa.” Kokeneemmilta yrittäjiltä Sara on saanut sparrausta virtuaalikahveilla.


Valoisa tulevaisuus haasteista huolimatta


Haasteena Sara on kokenut mm. hinnoittelun, sillä aloittaessaan kevytyrittäjänä, hän ei tehnyt tarkkaa hintatutkimusta. ”Pyysin alkuun aivan liian vähän, koska se oli sivutyö ja kartutin vain kokemusta. Kun siirryin kokoaikaiseksi, ja tästä tuli elinkeino, oli vaikea perustella olemassa oleville asiakkaille hinnoittelua.”


Toinen haaste on ollut ajankäyttö. ”Kun perustaa yritystä, on jatkuvasti tarvetta tehdä omallekin yritykselle asioita, kuten saada nettisivut valmiiksi. Asiakkaat menevät tietysti edelle, joten milloin otan ajan omalle yritykselle?” Sara mainitsee, että myös uusasiakashankintaa pitäisi tehdä koko ajan ja rakentaa verkostoja.


Uuden yrittäjän elämään liittyy myös jonkin verran epäuskoa. ”Olen miettinyt, onko minusta tähän. Mutta asiakkaiden saaminen ja positiiviset kokemukset asiakastyössä ovat kantaneet eteenpäin. Tunnen, että olen oikealla tiellä ja se auttaa jaksamaan vaikeampia hetkiä.” Sara kertoo, että ensimmäistä kertaa moneen vuoteen työelämässä on sellainen fiilis, että hän on oikeassa paikassa. ”Tämä on oikeasti mun juttu. Olen vahvasti oma itseni ja teen oman näköisesti.”


Yrityksensä tulevaisuuden Sara näkee hyvänä. ”Palvelumielessä olisi hienoa päästä taas järjestämään tapahtumia, mutta uskon että palveluni pysyvät pitkälti markkinoinnissa. Sosiaalisena ihmisenä tapaisin asiakkaita mielelläni enemmän jatkossa ja tutustuisin heihin paremmin. Sosiaalista puolta odotan eniten korona-ajan jälkeen.”


Yllättäen Sarasta on myös tullut yrittäjyyden lähettiläs omassa verkostossaan, sillä hän on innostanut muitakin yrittäjyyteen. ”Ihanaa, että olen omalla esimerkilläni tehnyt tämän inspiroivasti, eikä niin että yrittäjyys on kauheaa!”, Sara nauraa. Yrittäjän työ on todella joustavaa – sitä voi tehdä missä vain ja milloin vain. ”Se on huippupuoli. Näen, että tässä tulee elämään niin hyvää kuin huonoakin, mutta silloin täytyy vain sietää epävarmuutta.”


Suomen Uusyrityskeskukset ry on arvioinut, että koronakriisin vuoksi notkahdus yritysten perustamisluvuissa on ollut maltillinen ja yritysten perustaminen olisi vähentynyt koronaepidemian myötä 15 prosenttia alkuvuoteen verrattuna. Patentti- ja rekisterihallituksen tilastojen mukaan viime vuoteen verrattuna yritysten perustaminen vähentyi Suomessa pahimpaan korona-aikaan, mutta huhtikuun lopun ja kesäkuun puolivälin aikana uusien yritysten määrä kasvoi vuoden takaisesta. Vaikka korona on iskenyt yrittäjyyteen kovasti, ihmiset osaavat myös katsoa koronakriisin yli. Suomen Uusyrityskeskukset ry:n tiedote 25.8.2020

138 views

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Essi Niemenmaa

+358 449704537

essi.niemenmaa (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA