Matkalla VR-maailman jättiläiseksi

Creative Finland kävi haastattelemassa pelialan startupin Critical Charmin perustajaa Marjo Sutista virtuaalitodellisuuspelien kehittämisestä, yrittäjyydestä ja riskien ottamisesta Helsinki XR Centerin tiloissa.

Critical Charmin tarina alkoi ideasta tehdä mobiilipeli The Simsin tapaan. ”Olin kieliteknologian opiskelija ja tutkin mobiilipelimarkkinoita. Teimme muutaman pelikonseptin, joissa ihmissuhteet olivat keskiössä. Kävi ilmi, että se on vaikea genre – pelisuunnittelu oli haastavaa ja oli hankalaa tehdä pieni peli, jossa on kiinnostavia ihmissuhteita.”


Critical Charm perustettiin kesällä 2018. Tiimi oli innostunut VR:stä, ja uutta projektia lähdettiin viemään eteenpäin. ”Se oli iso hyppäys identiteetissä: tehdään VR-peliä jättiläisestä, kun piti tehdä mobiilipeli ihmissuhteista!” Pelin syntyyn vaikutti myös Marjolle rakas harrastus, bofferointi, pehmustetuilla miekoilla taistelu. Sitä kautta hän tunsi paljon pelialan verkostoja.


Tuleva debyytti on VR-peli A Giant Problem, jossa pelaaja muuntautuu jättiläiseksi, joka puolustaa kyläänsä ilkeältä kuninkaalta. Peli yhdistää fyysisen liikkumisen, strategisen ajattelun sekä tarinallisuuden ja se on perheystävällinen. Ensimmäinen julkaisu on tulossa markkinoille tämän vuoden aikana.


Toimitusjohtajuus oli hyppy tuntemattomaan


Aluksi Marjo teki Critical Charmissa pelisuunnittelua, mutta marraskuussa 2018 hän aloitti toimitusjohtajana. ”Huomasin, että luova ja tuottava tekeminen oli minulle työnä liian stressaavaa – toimitusjohtajana oleminen sopi minulle paremmin. Olen ehkä vähän kontrollifriikki. Roolissani pystyn vaikuttamaan, mihin suuntaan asiat menevät sekä tekemään varasuunnitelmia, että varmasti pärjäämme.”


Marjo on kokenut tiimin kanssa toimimisen helpoksi. ”Esimiehenä oleminen on ollut minulle luontevaa, ja olen myös kiinnittänyt huomiota kulttuurin luomiseen.” Marjolle on tärkeää, että Critical Charmissa on avoin ilmapiiri ja kaikkien on hyvä olla. Hän ei ole kouluttautunut esimiestehtäviin, joten toimitusjohtajuus on ollut hyppy tuntemattomaan. ”Tietenkin opeteltavaa on ollut paljon. Tiimin ja firman luotsaamisesta on kuitenkin tullut yllättävänkin hyvää palautetta sekä tiimistä että sen ulkopuolelta.”


Tukea VR-pelin kehittämiseen


Marjon mukaan Critical Charmin takia otettu taloudellinen riski on ”opportunity cost” eli vaihtoehtoiskustannus – omaan yritykseen antamansa panoksen sijaan voisi ansaita paremmin palkkatyössä. ”Ensimmäisenä vuotena oli pienet tulot starttirahalla, mutta sillä voi elää. On aika harvinaista maailman mittakaavassa, että voi saada julkista rahoitusta VR-pelin kehittämiseen.” Critical Charm on saanut Business Finlandin Tempo-rahoitusta kansainvälistymiseen sekä AVEKilta Digidemo-rahoitusta toiseen peliprojektiin.

Helsinki XR Center on jo toinen hautomo, jonka tiloissa Critical Charm toimii. Keskuksessa on viikoittain demotapahtuma ja muutoinkin on mahdollista saada sparrausta ja palautetta VR-kysymyksistä. Helsinki XR Centeriä ylläpitää Metropolia ammattikorkeakoulu yhdessä Suomen virtuaalitodellisuusyhdistyksen FIVR:n kanssa. Keskusta tukevat myös Helsingin kaupunki ja Business Finland.


Unelmana tuoda VR-maailma uusille yleisöille


Critical Charmille tuleva vuosi on tärkeä, sillä ensimmäinen tuote täytyy saada markkinoille ja aloittaa seuraavan pelin kehittäminen. ”Tulevaisuuden toiveenani on, että VR-pelimarkkinat kasvaisivat riittävän nopeasti ja firmamme kasvaisi riittävällä maltilla sille markkinalle. Nyt katsotaan, onko se mahdollista.”


Marjon unelma on tuottaa iloa VR-maailmassa uusille yleisöille ja saada alusta kukoistamaan. ”Tulemme jatkamaan perheystävällisellä linjalla. Haluamme tuottaa koko perheen pelattavissa olevaa sisältöä, jolle on paljon kysyntää. On hyvä olla siellä, missä moni muu ei vielä ole.”


Oikeat ihmiset yhteen


”Me lähdettiin niin soitellen sotaan!”, Marjo nauraa. Critical Charmilla kesti puolitoista vuotta kehittää toimiva pelintekijätiimi ja tänä aikana viidestä perustajasta kaksi lähti pois. Marjo on erittäin tyytyväinen nykyiseen kuuden hengen ydintiimiinsä. ”Olen luottavainen, että tällä pystytään menemään eteenpäin. Mutta siinä on ollut ihan valtavasti tekemistä, että saimme oikeat tyypit yhteen pienillä resursseilla.”


Neuvoksi Marjo antaa tiimiä kokoaville uusille yrittäjille: ”Lähde maltilla, sillä tärkeää eivät ole vain oikeanlaiset CV:t tai että pidät niistä ihmisistä. Kaikilla täytyy olla samanlainen mentaliteetti – miksi haluamme tehdä tätä yhdessä ja millaisin ehdoin.”


Alussa on myös tärkeää pitää mielessä, mitkä asiat ovat oikeasti tärkeitä. ”Kun on hirveä halu päästä eteenpäin ja saada asioita tehtyä, saattaa tarttua tarjouksiin, jotka eivät olekaan sopivia omalle firmalle.”


Kehollisia kokemuksia VR-peleistä


Marjo kokee Critical Charmin keskeisen arvon olevan siinä, että se luo sisältöä, joka ilahduttaa, rentouttaa ja liikuttaa. ”VR:ssä on hienoa se, että voimme tuottaa kokemuksia, jotka ovat sykähdyttäviä ja kehollisia ja jotka tuottavat iloa ja hauskuutta.”

VR-peleissä Marjoa viehättää erityisesti pelaamisen kokonaisvaltainen kokemus: ”Se on laite, joka pitää pukea päälle ja pelatessa yleensä ollaan seisaallaan ja toimitaan.” VR-maailmassa voi keskittyä pelaamiseen, eikä monen muun asian yhtäaikaiseen tekemiseen.


”On luksusjuttu, että menet kokonaan toiseen maailmaan ja teet siellä jotain hauskaa, ja sitten tulet takaisin omaan maailmaan.”



Critical Charmin kotisivut: www.criticalcharm.com/

A Giant Problem -VR-peli: www.criticalcharm.com/a-giant-problem

Helsinki XR Center: helsinkixrcenter.com/

41 views

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Essi Niemenmaa

+358 449704537

essi.niemenmaa (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA