Deafmetal valloitti Creative Business Cupin Suomen osakilpailussa

Updated: Apr 29, 2019

Suomen edustaja kansainväliseen Creative Business Cup -kilpailuun selvisi 24.4.2019 Helsingissä pidetyssä kovatasoisessa finaalissa.


Jenni Ahtiainen, Deafmetal. Kuva: EBA
Jenni Ahtiainen, Deafmetal. Kuva: EBA/Jukka Vahter.

Esikarsinnasta jatkoon päässeet Deafmetal, AIDOMUS ja Zenestar Wellness Studio pitchasivat finaalissa kukin viisi minuuttia ja vastasivat tuomariston kysymyksiin ja kommentteihin. Tuomariston jäseninä toimivat Katarina Scott, Innovation Platform Future by Lund, Antti Salminen, Business Finland sekä Juha Tynkkynen, T&T Idealist.


Creative Business Cupin Suomen finaalin voittajaksi valittiin Deafmetal, Jenni Ahtiaisen suunnittelema kuulokorumallisto. Deafmetal-kuulokoruilla korostetaan omaa persoonallisuutta samalla tavalla kuin korvakoruilla. Korut asennetaan kuulokojeeseen kiinni joustavalla pidikkeellä. Kuulolaitteiden personointi madaltaa niihin usein liittyvää laitehäpeää.


Susanna Halla, Zenestar ja Harry Edelman, AIDOMUS. Kuva: EBA
Susanna Halla, Zenestar ja Harry Edelman, AIDOMUS. Kuva: EBA/Jukka Vahter.

AIDOMUS on arkkitehtuuria, automaatiota ja tekoälyä yhdistävä älykotiratkaisu. Harry Edelmanin mukaan tekoälyn avulla tilan käytöstä saadaan tietoa palveluiden tuottamiseen, esimerkiksi sisäilmaston ohjaamiseen. Helppokäyttöisyys ja sisustukseen integroituva teknologia ovat lähtökohtia AIDOMUKSELLE, joka on syntynyt akateemisesta tutkimuksesta ja monitieteisestä suunnittelusta. Susanna Hallan kehittämän Zenestar Wellness Studion hyvinvointitilaan sisältyy virtuaalinen personal trainer -ohjelmisto ja sauna. Zenestarissa yhdistyvät suomalainen puunkäsittelytekniikka, innovatiivinen materiaalien käyttö sekä korkea kotimaisuusaste.


Tuomaristo Antti Salminen, Business Finland, Juha Tynkkynen, T&T Idealist ja Katarina Scott, Innovation Platform Future by Lund.
Finaalin tuomaristo Antti Salminen, Juha Tynkkynen ja Katarina Scott.

Jenni vakuutti tuomariston parhaalla pitchauksella. Deafmetal-kuulokoru on tuomariston mielestä riittävän yksinkertainen tuote, jonka jokainen ymmärtää ja johon kykenee samaistumaan. Kuulokoru on pieni esine, jolla on valtava vaikutus: se voimaannuttaa ja kannustaa rohkeuteen. Kuulokoruilla on myös laajan skaalaamisen mahdollisuus.


Deafmetal osallistuu Creative Business Cupin kansainväliseen loppukilpailuun Kööpenhaminassa 1.-2.7.2019, jolloin maailman parhaat luovien alojen bisnesideat ja niiden tekijät kilpailevat voitosta.


Creative Finland on järjestänyt Creative Business Cupin Suomen osakilpailuja vuodesta 2013 alkaen. Tämän vuoden kilpailu pidettiin Entertainment Business Arenan yhteydessä.

222 views