Deafmetal voitti hopeaa Creative Business Cupin finaalissa

Updated: Jul 5, 2019

Deafmetal on ensimmäinen suomalainen mitalisti arvostetussa luovien alojen innovaatiokilpailussa

Creative Business Cup on kansainvälinen innovaatiokilpailu luovien alojen start-up-yrityksille, jonka loppukilpailu järjestetään vuosittain Tanskassa. Kisaan osallistui Kööpenhaminassa 1.-2.7.2019 kansallisten kilpailujen voittajia yli 60 maasta. Jenni Ahtiainen edusti Suomea pitchaten suunnittelemaansa Deafmetal-kuulokojekorukeksintöään.


- Jo Suomen kansallisen kisan voittaminen huhtikuussa oli mielestäni hieno saavutus, joka avasi monia ovia keksinnölleni. Loppukilpailussa Kööpenhaminassa oli kymmeniä upeita bisnesideoita ja tuntuu luonnollisesti tosi hyvältä, että omani arvostettiin näin korkealle niiden joukosta, Ahtiainen sanoo.


Deafmetal on kuulolaitteiden käyttäjille suunniteltu korumallisto. Sen avulla kuulokojeen saa muutettua omaan persoonaan sopivaksi samalla tavalla kuin silmälasien käyttäjät voivat valita itselleen sopivat kehykset.


Deafmetalin innovaatio on silikonista valmistettu holsteri, johon asustesuunnittelijana 12 vuotta toiminut Ahtiainen on suunnitellut erilaisia korumallistoja. Innovaatiolla on myös toiminnallinen ulottuvuus: holsterin avulla kuulokojeen saa kiinnitettyä korvaan sitten, että kojeet eivät pudotessaan mene rikki tai huku.


Deafmetal on ensimmäinen suomalaisinnovaatio, joka on vuosien varrella edennyt viiden finalistin joukkoon, saati sitten mitalikolmikkoon. Kisajärjestelyitä Suomessa hoitavan Creative Finlandin verkostojohtajan Anu-Katriina Perttusen mielestä Ahtiaisen saavutus on loistava esimerkki siitä, miten luovalla osaamisella keksitään uusia ratkaisuja ja tehdään liiketoimintaa.


- Kisa kokoaa luovimmat bisnesideat ympäri maailman, ja on todella kovatasoinen. Jennillä on kykyä nähdä maailma omin, aivan erityisin silmin. Hänen luovuuteensa on kudottu sisään myös ratkaisukeskeisyys, Perttunen kehuu.


Pissahätä voitti kisan

Kisan voittoon tuomariston harkinnan jälkeen tänä vuonna ylsi kotikentällään esiintyneen Tanskan Lapee-innovaatio. Lapee on naisten urinaali, jonka tarkoitus on tarjota naisille nopeaa helpotusta esimerkiksi festivaaleilla ja muissa yleisötapahtumissa.


- Tanskalaisten idea oli loistava, ja sillä on myös yhteiskunnallinen ulottuvuus, kuten monilla muillakin finalisteilla. Oman keksintöni tarkoituksena on vähentää kuulolaitteiden käyttämiseen liittyvää häpeää ja tanskalaiset taas rohkaisevat naisia pissaamaan tasa-arvoisesti. Molemmat keksinnöt olisi pitänyt itseasiassa tehdä jo vuosia sitten, joten lopputulos tuntuu hyvältä ja oikeudenmukaiselta, Ahtiainen näkee.


Ahtiaisen ja Deafmetalin taakse kolmanneksi jäi tshekkien kierrätettävä kuukautissuoja Snuggs. Finaaleissa oli myös Etelä-Korean muovituotteita merilevävalmisteella korvaava innovaatio sekä australialainen lapsille suunniteltu ruutuvapaa leikkisovellus Audioplay.


- Pitchaus-kilpailussa menestyminen oli hienoa, mutta tärkeämpää tapahtumassa oli se, että sen kautta Deafmetal kansainvälistyi kertaheitolla. Sain sijoittajaehdokkaita sekä loistavaa sparrausta, kuinka viedä tuotteeni globaaleille markkinoille, Ahtiainen iloitsee.



Lisätietoja:


Deafmetal

Suunnittelija Jenni Ahtiainen, puh. 0400 427 876, jenni@gtie.fi

www.deafmetal.store

www.gtie.fi


Creative Finland -hanke

Verkostojohtaja ​Anu-Katriina Perttunen, puh. 044 534 5285, anu-katriina.perttunen@creativefinland.fi

www.creativefinland.fi


Creative Business Cup

https://creativebusinesscup.dk/


Jenni Ahtiainen on toiminut asustesuunnittelijana gTIE-nimiselle merkilleen vuodesta 2007. Hänen suunnittelemiaan asusteita on myyty Japanissa, Euroopassa ja USAssa. Näkyvyyttä Ahtiainen on saanut eniten muusikoiden kautta linnan juhlista Oscar-gaalaan asti. Hänen tuotteitaan ovat käyttäneet mm. Ville Valo, Michael Monroe, Duudsonit sekä kansainvälisistä artisteista mm. Marilyn Manson ja Snoop Dogg. Ahtiainen voitti gTIEn Cinderella-korulla Stylefellow’n Vuoden 2018 koru -palkinnon. Vain kaksi kuukautta syntymänsä jälkeen DEAFMETAL palkittiin Euroopan suurimmilla käsityömessuilla Vuoden 2018 uutuustuotteena. Ahtiainen on itse kuulovammainen.

0 views

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Vappu Tainio

+358 400 187 618

vappu.tainio (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja (1.1.2020 alkaen), hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA