Sorin Sirkus & VIMMA: hyppy tuntemattomaan loi puitteet ainutlaatuiselle yhteistyölle


Marjut Rahkola ja Taina Kopra VIMMA x Sorin Sirkus -vaatemalliston lanseeraustilaisuudessa syyskuussa 2020


Teksti: Essi Niemenmaa

Kuvat: Janita Autio, Heikki Järvinen, Karri Harju



Sekä Vimma että Sorin Sirkus astuivat tuntemattomaan ryhtyessään luomaan yhteistä vaatemallistoa VIMMA x Sorin Sirkus. Kuosin takana on kuvataiteilija Ville Kylätasku, jonka ehdotuksesta yhteistyö lähti liikkeelle. Keskustelimme molempien talojen perustajanaisten kanssa ja kysyimme, millainen matka poikkitaiteellinen projekti on ollut ja mitä sen onnistumiseen on vaadittu.


Kaikki lähti liikkeelle siitä, kun Sorin Sirkuksen perustajajäsen Taina Kopra halusi sirkukselle 35-vuotistaipaleen kunniaksi jotain uutta ja upeaa. Hän otti yhteyttä entiseen sirkusoppilaaseensa Ville Kylätaskuun, joka ehdotti talolle omaa vaatemallistoa. Yhteistyökumppaniksi hän tarjosi Marjut Rahkolan perustamaa Vimmaa, jonka kanssa oli neuvotellut yhteistyökuvioista jo aiemmin. Molempien naisten näyttäessä vihreää valoa uudenlaiselle yhteistyömuodolle, prosessi alkoi edetä nopeasti. Jo muutaman päivän kuluttua valmiina oli sirkusmaneesista inspiraationsa saanut teos, joka nähdään nyt vaatemalliston kuosina.


Asetelma oli molemmille osapuolille uusi: Sorin Sirkus ei ole ollut aiemmin vaatebisneksessä mukana ja Vimmalle luvassa oli aivan uudenlainen kohdeyleisö, sillä yritys on tähän mennessä keskittynyt naisten- ja lastenvaatteisiin. VIMMA x Sorin Sirkus on sporttinen UNISEX-mallisto, joka on suunnattu nuorille ja aikuisille. Lisäksi malliston jakelun toimintamalli oli molemmille uudenlainen haaste. Sekä Kopra että Rahkola seisoivat kuitenkin innokkaasti ja rohkeasti uuden edessä ja ovat nyt sitä mieltä, että yhteistyö on toiminut mukavasti ja jouheasti. He kokevat saaneensa siitä runsaasti korvaamatonta oppia ja kokemusta, jota hyödyntää tulevaisuudessa.


Kapselimallisto lanseerattiin striimattuna syyskuussa 2020. Tapahtumassa nähtiin muotinäytös, sirkustempuilla höystettynä. Palaute mallistosta on ollut pelkästään positiivista ja vaatteita on nähty myös julkisuudessa, esimerkiksi Redraman päällä Voice of Finlandissa. Yhtäkään verkkokaupasta ostettua vaatetta ei ole palautettu, mikä kertoo Rahkolan mukaan hyvin siitä, että vaatteista on pidetty:


Mallisto on makea, kaunis, unisex ja se kertoo sirkuksen tarinaa: siitä kuplii kepeys ja ilo sekä värikylläisyys, liike ja kolmiulotteisuus. Se yhdistää sopivasti taiteellisen lähtökohdan sirkuksen henkeen. Vaatteet ovat tietenkin pehmeitä, mukavia, ekologisia ja laadukkaita.”


Pandemiavuosi haastaa, mutta myös mahdollistaa


Kulunut vuosi on tuonut molemmat organisaatiot uudenlaisien haasteiden eteen. Kivijalkaliikkeiden hiljentyessä, Vimman on täytynyt pohtia uusia myynnillisiä toimintatapoja ja kehittää jo olemassa olevia entisestään. Sorin Sirkukselle puolestaan haasteita on aiheuttanut keväällä lamaantunut esiintymistoiminta sekä yli 500 oppilaan sirkuskoulun siirtyminen etäyhteyksille. Haasteet ovat tuoneet myös paljon positiivisia asioita mukanaan. Rahkolan mielestä pandemia-aika on antanut tilaa karsia toiminnasta turhat rönsyt:


Toiminnastamme on selkeästi karsiutunut kaikki turha ja olemme päässeet sinne ytimeen, jossa meidän kuuluukin olla. Olemme kirkastaneet arvojamme ja miettineet olemassaolomme syytä sekä sitä, mitä lisäarvoa tuotamme markkinaan. Tyhjentynyt kalenteri on tuonut enemmän aikaa ja tilaa miettiä tällaisia asioita. Onneksi vuosi on ollut verkkokaupan osalta hyvä ja olemme saaneet jatkaa näitä meille todella tärkeitä yhteistyömuotoja.


”Positiivisena koen vapautuneen lisäajan työmatkojen peruuntuessa. Meillä on paljon kansainvälistä toimintaa ja teen yleensä 5-10 työmatkaa vuodessa. Olemme osa CARAVAN (International Youth and Social Circus Network) –verkostoa ja nyt kun Euroopan ulkopuolisetkin maat pääsevät helpommin osallistumaan etänä järjestettäviin tapahtumiin, on sieltä tullut paljon uusia ystäviä. Lisäksi aikaa on ollut tehdä strategiatyötä ja miettiä, miten toimimme jatkossa, kun uusi normaali asettaa myös tulevina vuosina monenlaisia haasteita”, Kopra kertoo.


Striimaukset eivät tapahtuma-alalle tuttuun tapaan myöskään sirkuslaisille ole aivan yksiselitteinen ratkaisu koronapandemian tuomiin haasteisiin: lipputulot ovat huomattavasti live-esiintymisiä vähäisemmät, mutta esityksen valmisteluun menevät kustannukset eivät pienene. Kopra näkee striimaukset ennemmin korvaavina vaihtoehtoina tilanteissa, joissa esitykset joudutaan perumaan. Molemmat yrittäjät pitävät tärkeänä, että kuluttajat tukevat mahdollisuuksien mukaan kotimaista liiketoimintaa ja kulttuuria pandemiankin keskellä.


”Kaikki kulttuuri on hyvinvointia, oli se sitten tanssia, musiikkia, teatteria, sirkusta tai mitä tahansa. Kulttuuri pitää ihmiset pinnalla. Jos turvallisesti järjestetään asioita ja ihmiset noudattavat ohjeita, niin me pystymme kyllä tähän. Etenkin nuorten lisääntyvä pahoinvointi huolestuttaa ja siihen pitäisi pystyä ennaltaehkäisevästi vaikuttamaan, ja tätä me Sorin Sirkuksella pyrimme tekemään,” Kopra kiteyttää.


”Meidän on vain uskallettava suunnitella tulevaisuutta mahdollisimman normaalisti ja luotettava siihen, että kuluttajat pystyvät tukemaan ja kannattamaan yrityksiä. Vaikka varovaisia ollaankin, niin kehottaisin kuluttajaa tukemaan kotimaisuutta ja toinen toistamme sekä laittamaan rahaa kulttuuriin. Näin voimme varmistua siitä, että kotimaassa säilyy toimintaedellytykset mahdollisimman monella,” Rahkola pohtii.


Kun mieli on avoinna, koko maailma on avoinna


Sekä Kopra että Rahkola toteavat yhteistyömalliston olleen ennen kaikkea upea projekti, jossa moni asia loksahti täydellisesti paikalleen oikealla hetkellä. Molemmat ovat samaa mieltä siitä, että kun mieli on avoinna, koko maailma on avoinna. Yhtenä tärkeänä tarttumapintana yhteistyölle on toiminut jaettu arvopohja, erityisesti lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen. Sorin Sirkus tunnetaan lasten ja nuorten kulttuuritoiminnan edistämisestä ja Vimmassa puolestaan tehdään työtä lapset edellä ja panostetaan nuorten taiteilijoiden urakehityksen tukemiseen. Kopra korostaa, että yritysyhteistyö saa, ja sen pitää, haastaa uudenlaisiin ajatusmalleihin:


”Ville Kylätaskun ymmärtäminen ja osaaminen molempiin suuntiin oli merkittävä tekijä yhteistyön sujuvuudessa. Yleisesti ajatellen, mielestäni tärkeää on kohdata uusi yhteistyökumppani avoimin mielin ja olla valmis kuuntelemaan heitä ja tulemaan puolitiehen vastaan. Se, miten meillä on aina toimittu ei päde, kun luodaan aivan uudenlaista. Toivoisin Sorin Sirkukselle yhteistyökumppaneita, jotka haastaisivat meidät ja laittaisivat ajattelemaan asioita eri näkökulmasta ja luomaan uutta. Oikea kumppanuus on nykypäivää ja vaikka se vaatii paljon energiaa ja resursseja, on se myös inspiroivaa ja parhaassa tapauksessa erittäin hedelmällistä.” ”Näin läheisessä yhteistyömuodossa kaikki perustuu luottamukseen, jossa molemmat haluavat toistensa parasta ja ovat valmiit heittäytymään siihen mukaan. Tätä aikaa kuvaa myös se, että meidän täytyy nähdä toisemme ja toimia yhdessä, pyrkiä auttamaan toinen toistaan eteenpäin. Korona-aika pakottaa meidät luovaan ajatteluun, jonka avulla keksimme uusia toimintamalleja ja ratkomme arkipäivän ongelmia. Pystymme kehittymään sellaiseen suuntaan, jota emme osanneet etukäteen ajatellakaan,” Rahkola summaa.


Tulevaisuuteen naiset katsovat toiveikkain mielin. Heidän mielestään tärkeää on, ettei jäädä laakereille makaamaan vaan pidetään aistit valppaana uusien yhteistyömahdollisuuksien ja luovien tilaisuuksien varalta. Vimmaa työllistää Univormu-konsepti, jota osa myös VIMMA x Sorin Sirkus -mallisto on, ja uusiakin yhteistyöprojekteja on jo vireillä. Sorin Sirkus puolestaan toteuttaa 35-vuotisjuhlavuoden joulushow Soilun, joka järjestetään erityisjärjestelyin livenä. Myös tulevien yhteistyöprojektien mahdollisuuksille molemmat nyökyttelevät päätään hymyillen.


Tue nuorisotyötä ostamalla VIMMA x Sorin Sirkus -vaatteita




178 views

Creative Finland

#creativefinland 

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • SoundCloud

Käynti- ja postiosoite

Creative Finland

Luovan talouden agentit ja managerit ry AGMA 

Kaikukatu 4 A

00530 Helsinki 

Verkostojohtaja, sisällöt ja hankeviestintä

Anu-Katriina Perttunen

+358 44 534 5285

anu-katriina.perttunen (a) creativefinland.fi

Viestintäkoordinaattori, hankeviestintä ja verkkosivut

Essi Niemenmaa

+358 40 0187 618

essi.niemenmaa (a) creativefinland.fi

​​Projektijohtaja, hallinto ja talous

Katariina Malmberg

+358 50 5727 283

katariina.malmberg (a) creativefinland.fi

Creative Finland -hankkeen tietosuojaseloste

© Creative Finland / AGMA